Hjordnära och Skånemejerier satsar vidare!

Utökat sortiment och ursprungsmärkning blir nästa steg för Hjordnära ekologiska mejeri. Tack vare en positiv försäljningsutveckling och en tydlig profilering kan Skånemejerier fortsätta satsningen på premiumsortimentet från Hjordnära.

Konsumenterna har gett produkterna från Hjordnära ekologiska mejeri ett mycket positivt mottagande på marknaden i Skåne och Västra Götaland. Kurvan på försäljningsutvecklingen pekar brant uppåt och försäljningen har så gott som tredubblats sedan produktionsstarten i september. Konsumenterna ger tydliga signaler om att Hjordnäras ekologiska sortiment uppfattas som premium i branschen.

Konsumenterna uppvisar också ett starkt engagemang för det lilla mejeriet i Hjo, bl.a. via Hjordnäras Facebook-sida som den senaste tiden ökat sitt medlemsantal sensationellt. Nu en bra bit över 1000 fans!

Framgångarna har lett fram till att Hjordnära och Skånemejerier beslutat sig för att göra ytterligare satsningar på marknaden och utveckla sortimentet. Nu kommer en 1,5-litersmaskin att installeras och satsningen på fullständig ursprungsmärkning enligt den modell Skånemejerier har i Malmö införs. Samtidigt ökar Skånemejerier sitt engagemang och ägande i företaget. De 7 mjölkbönderna är kvar som delägare och leverantörer till Hjordnära.

- För Hjordnära och Skånemejerier är det viktigt att ha synliga, engagerade och skickliga mjölkproducenter som stöd för att vidmakthålla det stora förtroende våra varumärken har på marknaden säger Skånemejeriers VD Björn Sederblad.

Hjordnäras VD Ove Konradson är också mycket nöjd med att det investeras på Hjordnära:

- Vi kommer nu att satsa på att skapa fullständig ursprungsmärkning av våra produkter samt utveckla sortimentet ytterligare i syfte att fortsätta Hjordnäras och Skånemejeriers expansion med närproducerade produkter i Västra Götaland, Småland och Örebro med omnejd. Vi har också börjat med att erbjuda marknaderna i Göteborg och Stockholm Hjordnäras unika produkter” avslutar Ove Konradsson.

För vidare information, vänligen kontakta:
Björn Sederblad, VD Skånemejerier, 040-313926
Ove Konradsson, VD Hjordnära, 0708-53 13 25

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.