Förändrad verksamhet i Ostkompaniet

Skånemejerier och Milko har kommit överens om att förändra verksamheten i det gemensamt ägda bolaget Ostkompaniet.

Bitningscentralen i Kristianstad fortsätter med sin produktion. Övriga verksamheter, såsom marknadsföring och försäljning, kommer att delas upp mellan ägarna. Ostkompaniets styrelse räknar med att den processen kommer att vara klar senast i maj 2009.

- Förändringen av Ostkompaniets verksamhet är en naturlig följd av Milkos beslut att avveckla sin tillverkning av rundost, säger Ostkompaniets VD Tomas Telander. Samarbetet kring Ostkompaniet byggde i grunden på en lika stor ostproduktion i de båda ägarföreningarna och det fundamentet finns nu inte kvar.

Ostkompaniet har ett 60-tal anställda varav de allra flesta arbetar på bitningscentralen i Kristianstad. Bolaget omsatte i fjor cirka 800 miljoner kronor och hanterade runt 18000 ton ost.

För ytterligare information ring:
Björn Sederblad, VD Skånemejerier, tel 040-313900.
Erik Gumabon, VD Milko, nås via Milkos mediejour, tel 070-3371717