Cecilia von Perglas blir ny VD för Skånemejerier

Cecilia von Perglas blir ny VD för Skånemejerier

Cecilia von Perglas har utsetts till ny VD för Skånemejerier och tillträder den 1 april. Hon är sedan ett år tillbaka företagets Business Unit Director för mejeri och juice och Chief Commercial Officer (CCO) för Skånemejeriers detaljhandel, och har mångårig erfarenhet inom FMCG-branschen.

– Jag är mycket stolt över uppgiften att få leda Skånemejerier vidare mot visionen att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Vi har en tydlig strategi och jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare leverera på våra ambitiösa planer för vårt breda utbud av starka varumärken. Som producent av mejerivaror har vi en central samhällsroll. Vi levererar näringsrik mat till konsumenter, skolor, restauranger och andra verksamheter. Vår mjölk produceras av bönder som bidrar till öppna landskap med större artrikedom, en levande landsbygd och är en del av svensk livsmedelsberedskap. Svensk mjölk behövs för en hållbar framtid, säger Cecilia von Perglas.

Cecilia von Perglas efterträder José Antonio Lalanda som tar en ny roll som VD för Galbani Cheese på Lactalis i Italien med start den 11 april 2023.

– Jag vill passa på att tacka José Antonio för det fantastiska arbete som han gjort för Skånemejerier de senaste sex åren. Med sin gedigna kunskap om mejeribranschen har han haft en stor positiv påverkan, säger Cecilia von Perglas.

Cecilia von Perglas kommer tidigare från Cloetta, där hon senast varit Business Unit Director och Marketing Director. Hon har en solid FMCG-bakgrund med 20 års erfarenhet i ledande befattningar inom marknadsföring och försäljning på Cloetta och LEAF. Hon har arbetat på Skånemejerier sedan mars 2022.

Rekryteringsprocessen av en ny Business Unit Director för mejeri och juice på Skånemejerier har inletts.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns bland annat Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, yoghurt, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 300 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsatte 2021 ca 4,34 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.