Älskad lantmjölk kommer nu i klimatvänlig förpackning

Skånemejeriers omtyckta Åsens lantmjölk kommer nu att finnas både i den välkända dunken, och i en ny biobaserad kartongförpackning. Dessutom blir den fylliga mjölken – från gårdar i Skåne och södra Sverige - ännu godare.

Många känner igen den stora plastdunken som kännetecknat Åsens Lantmjölk sedan lanseringen på tidigt 90-tal. Och många älskar det lantliga innehållet, ohomogeniserad mjölk från svenska gårdar med en fyllig, rund och gräddig smak. Nu uppgraderas både förpackning och mjölk.

– Det här är en mjölk för mjölkkonnässörer som uppskattar en genuin smak. Åsens lantmjölk bygger på tradition och kunnighet i mejerihantverket. Utöver att utöka till att också erbjuda lantmjölken i en miljövänlig förpackning gjord av kartong, har vi gjort justeringar i tillverkningsprocessen. Det gör att mjölken i den nya förpackningen nu får en fylligare och rundare smak, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier.

Det innebär också att lantmjölken i kartongförpackning får en fördubblad hållbarhet, något som efterfrågas allt mer av konsumenter och som kan leda till ett minskat matsvinn.

Den nya biobaserade förpackningen består av FSC™-certifierat papper och innehåller 85 procent mindre plast per liter mjölk än dunken. Både dunk och kartongförpackning är återvinningsbara.

Varför är Åsens lantmjölk mjölk så god?

– Åsens Lantmjölk homogeniseras inte och därmed finns de ursprungliga gräddfettkulorna kvar vilket ger lantmjölken en fyllig och rund smak. Den ska gärna skakas innan servering så att fettkulorna finfördelas. I den nya förpackningen finns mindre luft än i dunken vilket ger en ännu rundare och renare smak. Kartongen bevarar även den ursprungliga mjölksmaken bättre, säger Martina Pettersson.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan idag är 89 procent av företagets förpackningar materialåtervinningsbara. Målet är 100 procent till år 2022.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 315 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsätter 2019 ca 4,4 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.