30 personer varslas i Lunnarp

På torsdagen påbörjades en MBL-förhandling vid Skånemejeriers anläggning i Lunnarp utanför Tomelilla, gällande ett varsel om 30 personer, som sägs upp på grund av arbetsbrist. I den ökade konkurrensen som råder inom svensk livsmedelsindustri har Lunnarp också drabbats av sjunkande volymer. - ProViva går fortsatt bra, däremot har den aseptiskt förpackade juicen tappat marknadsandelar till fördel för EMV - dvs handeln egna märkesvaror på juice, säger Ingemar Nordell, produktionschef i Lunnarp. Vår målsättning är att minska grundbemanningen och anpassa denna efter vår lägsta produktionsvecka. - Vi har under flera år investerat tungt i Lunnarp: i lokaler, processteknik och förpackningsmaskiner, fortsätter Ingemar Nordell, och styrelsen har nyligen gett klartecken för ytterligare investeringar. Genom att nu anpassa bemanningen ökar Lunnarp sin konkurrenskraft och blir ett starkt alternativ även för legotillverkning åt andra företag. Den personal som sägs upp kommer att erbjudas ett omställningsprogram. Idag arbetar 135 personer på anläggningen i Lunnarp. För ytterligare information kontakta: Produktionschef Ingemar Nordell, Lunnarp, tel. 040-31 39 30 Chef Affärsområde Produktion Björn Sederblad, tel.0706-87 57 94 LIVS Christer Persson, tel. 0705-65 27 29. Informationsdirektör Lotta Törner, tel. 040-31 39 14