Gå direkt till innehåll
SkandiaMäklarna om Svensk Mäklarstatistik maj 2024: Bostadspriserna fortsätter öka – men planar snart ut

Pressmeddelande -

Likt de senaste månaderna fortsatte priserna på bostadsmarknaden starkt uppåt i maj. Det visar Svensk Mäklarstatistik. Lägenheter steg med 1,6 procent i hela landet och villor med 1,2 procent. Andreas Moritz, VD på SkandiaMäklarna, menar dock att prisuppgången kommer plana ut. Utbudet är betydligt större nu än för ett år sedan och fortsätter att öka, vilket kommer påverka utvecklingen av bostadspriserna framåt.

Bostadsrätter ökade med 1,6 procent i hela landet under maj och även Stor-Malmö såg samma prisutveckling. I stor-Stockholm och centrala Göteborg ökade priserna med 1,7 procent, medan centrala Stockholm ökade med 1,4 procent. Stor-Göteborg hade en prisökning med 2 procent och centrala Malmö med 0,6 procent.

– Efter en mer försiktig bostadsmarknad föregående år ser vi nu att såväl antalet transaktioner som priser har ökat rejält. Prisuppgångarna bygger dock mycket på förväntade räntesänkningar och om utfallet från Riksbanken ser annorlunda ut kommer det även visa sig på bostadspriserna. Nu när utbudet är betydligt större än vad det varit under det senaste året, och det finns fler bostäder att välja på, kan priserna inte pressas upp i samma takt framöver som de senaste månaderna, säger Andreas Moritz, vd SkandiaMäklarna.

Villapriserna fortsätter också att öka och i hela landet låg prisuppgången på 1,2 procent. Stor-Stockholm och stor-Göteborg ökade med 1,1 procent medan stor-Malmö hade en ökning på 1,5 procent.

– Vi har under en längre period sett att köpare är mer selektiva när de väljer bostad. Det gör att attraktiva och eftertraktade bostäder säljs snabbt och att andra bostäder är svårsålda och tar betydligt längre tid. Samtidigt har marknaden tagit fart med fler transaktioner som följd. Det uppdämda flyttbehovet har de senaste månaderna blivit mer synligt i statistiken och vi väntar oss att transaktionerna fortsätter att öka, medan priserna går relativt sidledes, avslutar Andreas Moritz.

Kategorier

SkandiaMäklarna startade 1980 med ett kontor på Östermalm i Stockholm. Idén var att erbjuda tjänster med högre kvalitet än andra i branschen. Sedan 1992 har företaget växt på franchisebasis. Idag är SkandiaMäklarna ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 500 medarbetare på 100 kontor. Företaget förmedlar privatboende, dvs. villor, bostadsrätter och fritidshus, samt kommersiella fastigheter, gods, gårdar och lantbruk med verksamhet i Sverige, Spanien och Portugal.

Andreas Moritz

Presskontakt VD +46 73-367 98 00

SkandiaMäklarna ska hjälpa människor att göra bra bostadsaffärer

SkandiaMäklarna