SkandiaMäklarna om Svensk Mäklarstatistik augusti 2024: Rekordutbud bromsar prisutvecklingen på bostäder

Pressmeddelande -

Under augusti har utbudet på bostäder varit rekordhögt samtidigt som Riksbanken sänkt styrräntan med 0,25 procentenheter. Framåt finns förväntningar på fler räntesänkningar, vilket kommer öka omsättningshastigheten på bostadsmarknaden. Trots dessa kommande räntesänkningar ser vi ingen snabb prisökning till följd av det stora utbudet, spår Andreas Moritz, VD på SkandiaMäklarna.

I augusti sjönk priserna på bostadsrätter med 0,6 procent i landet. Stor-Stockholm minskade med 1,4 procent, centrala Stockholm med 0,4 procent och stor-Göteborg med 0,3 procent. I vissa delar av landet ökade dock priserna. Stor-Malmö hade en uppgång på 1,4 procent, centrala Malmö med 0,6 procent och centrala Göteborg gick upp 0,4 procent.

– I augusti har utbudet på bostadsmarknaden ökat till rekordhöga nivåer i flera delar av landet. Riksbanken har samtidigt sänkt styrräntan och öppnar för fler sänkningar under året. Det görs fler transaktioner men samtidigt ser vi att utbudet håller tillbaka prisuppgången. Även om räntesänkningar kan få fler spekulanter att våga köpa bostad, så kommer en snabb prisökningstakt att hållas tillbaka till följd av det höga utbudet, säger Andreas Moritz, vd SkandiaMäklarna.

Även priserna på villor sjönk under augusti. I riket minskade priserna med 0,2 procent. Göteborg hade en nedgång på 1,2 procent, Stockholm minskade med 0,9 procent och Malmö med 0,4 procent.

– Vi ser att spekulanter fortsatt är selektiva när det kommer till att välja bostad.
Det är något som blivit ännu tydligare när utbudet ökat. De bostadsrätter som ligger i föreningar med bra ekonomi och har ett bra läge säljer snabbt, samma gäller villor i populära områden med låga driftskostnader. Dessa attribut har fått än större betydelse för köparna efter svajig ekonomi och höga elpriser. Avslutningsvis ser vi många positiva tendenser med fler spekulanter, fler affärer och snabbare avslut, även om priserna kommer hålla sig ganska stabila utifrån utbudet, säger Andreas Moritz.