Hur man lyckas med onboardingen av nyexaminerade mäklare

Hur man lyckas med onboardingen av nyexaminerade mäklare

SkandiaMäklarna Helsingborg är ett exemplariskt kontor i hur SkandiaMäklarna jobbar flitigt med rekrytering av nyexaminerade mäklare och mäklarstudenter. Genom att kombinera starka värderingar, en tydlig vision och en omfattande utbildningsplan har kontoret blivit en förebild för hur en lyckad onboarding-process ska se ut.

Kontoret, som under ledning av Omar Akkache, har utökat sin verksamhet och satsat på nyexaminerade mäklare, vilket har gett tydliga resultat. Denna satsning har inte bara lett till en ökning i försäljningsvolymen utan har även bidragit till en dynamisk och innovativ arbetsmiljö. Omar förklarar: ”Det viktigaste är att vi väljer rätt personer och bidrar med rätt förutsättningar för att de ska lyckas. Vi ser till att vara ett stöd i resan under studietiden, och när studierna väl är klara börjas en oerhört detaljerad och beprövad plan som den nyexaminerade mäklaren följer första året – sen fortlöper ett mentorsprogram som vi utvecklar genom åren. Vår filosofi är att varje ny medarbetare är en långsiktig investering.”

Att skapa en bra företagskultur är en central del i processen. Genom regelbundna teamaktiviteter och en miljö som uppmanar till transparent dialog där alla kan känna sig hörda och uppskattade, har Helsingborgskontoret byggt upp en stimulerande och familjär kultur bland medarbetarna på kontoret. Omar berättar även att de uppmanar till en balans mellan arbete och fritid: ”Om man prioriterar rätt aktiviteter under arbetstid, har man oftast mer tid över för annat roligt både på och utanför jobb. Som kontor är vi tydliga med att ledighet och kul på jobb är viktigt för återhämtning och god hälsa. Men det viktigaste för att nå ett långsiktigt mäklande är att personalen har en öppen dialog med kontorsansvarig – där man lyfter arbetsbelastning, hälsa och välmående som en viktig del.”

SkandiaMäklarna erbjuder alla medarbetare ett brett utbud av utbildningstillfällen inom sälj och marknadsföring, ledarskap, nyproduktion och mycket mer. Dessa utbildningar är utformade för att inte bara förbättra de tekniska färdigheterna utan också för att utveckla medarbetarnas personliga egenskaper. Kontinuerlig utveckling och lärande är nyckeln till framgång, och SkandiaMäklarna ser till att deras mäklare alltid ligger steget före i branschen.

Genom att investera tid och resurser i nyexaminerade mäklare skapar SkandiaMäklarna inte bara en starkare arbetsstyrka utan också en mer dynamisk och framgångsrik organisation. Med rätt stöd och utbildning kan nya mäklare snabbt anpassa sig till arbetslivet och börja leverera resultat, något som Omar och hans team är ett levande bevis på.