Värme och kyla utan investering

Värme och kyla utan investering

Under våren 2016 lanserar Skånska Energi ett koncept där vi som energibolag designar, projekterar, bygger och äger den installerade energianläggningen. Detta möjliggör för fastighetsägare att få hela miljönyttan, till ett bättre pris, utan att behöva investera.

Hög verkningsgrad
Genom att bygga lokala energiverk kan Skånska Energi alstra en mycket hög verkningsgrad för kunderna.För att utnyttja geoenergin borrar man 200-300 meter djupa hål i marken som sedan kopplas till energibärare och vidare till värmepumpar i fastigheten. På så sätt kan man ta värme ur berget på vintern istället för att värma upp kall uteluft. Med hjälp av värmepumpsteknik kan man sedan få upp värmen i fastigheten till lämpliga 21 grader.

- I Helsingborg ligger årets medeltemperatur på 10 grader. Med geoenergitekniken kan man plocka upp denna medeltemperatur från berggrunden året runt med en mycket hög verkningsgrad, berättar Tony Jernström på Skånska Energi. På vintern betalar man för 1 kWh och får 4 kWh vilket innebär att man får 3 kWh gratisenergi från solen. Det fina med geoenergi är att man även kan använda tekniken för att kyla och på sommaren när det är cirka 25-30 grader - bergrundens lägre temperatur används till så kallad frikyla. Detta ger en ännu bättre verkningsgrad där 1 kWh ger 9 kWh, fortsätter Tony Jernström.

Ett lokalt energiverk
Skånska Energi har installerat geoenergilösningar till många stora fastighetsbolag såsom HSB, JM, IKEA samt till bostadrättsföreningar och hotell. Då geoenergisystem med förnybar el är helt koldioxidneutrala kan man inte få ett renare alternativ för värme och kyla i en fastighet. Dessutom blir det i regel billigare än alternativ som fjärrvärme, olja eller gas.

- Till skillnad från fjärrvärme bygger vi lokala energiverk ute hos kunderna med borrhål, värmepumpar och cirkulation för värme och kyla. Antingen säljer vi en komplett anläggning till fastigheter, bostäder, kommersiella industrier och varuhus, eller så tar vi själva investeringen genom konceptet GEOkomfort. Kunderna betalar då endast för den energi de använder, avslutar Tony Jernström.