Gå direkt till innehåll
Tareq Taylor bjuder in till "Tareqs Mellanösterndagar" i samarbete med Sjöstaden Skybar 6-7 november 2024 i Hammarby Sjöstad/Stockholm.

Tareq Taylor: "Jag vill dela med mig av mellanösterns flertusenåriga matkultur"

Kocken Tareq Taylor presenterar en ny 4- och 5-rätters meny under ”Tareqs Mellanösterndagar” på Sjöstaden Skybar i Stockholm den 6-7 november 2024. Temadagarna är en kärleksförklaring till den flertusenåriga matkultur han själv växt upp med.

- Jag vill dela med mig av Mellanösterns fantastiska matkultur eftersom den är så rik, men också för att den är en viktig del av min identitet. Pappa kommer från Palestina så de här rätterna och smakerna är en del av min barndom, säger Tareq Taylor.

Mellanösternköket har en stor variation av smaker, dofter och färger som speglar en historisk och mångfacetterad matkultur. Den klassiska maträtten Maklobhe, som ingår i Tareqs meny, har till exempel anor som är över tusen år gamla.

- Det finns en stark matkultur i Mellanöstern som går väldigt långt tillbaka i tiden. Än idag är det fortfarande de traditionella rätterna som dominerar på restaurangerna i regionen. Det historiska matarvet är i högsta grad levande, säger han.

Här i Sverige är det kanske främst snabbmat som kebab, falafel och hummus som känns igen som mellanösternmat. Men enligt Tareq så står det traditionella köket för motsatsen till snabbmat:

- Den traditionella maten bygger mycket på grillat och på gryträtter som ofta tar lång tid att tillaga. Maten är säsongsbetonad med vegetariska råvaror som bas, men även fisk och kött är vanligt. Det förekommer mycket röror, sallader, inläggningar, nötter, dadlar m.m. Karaktäristiskt för köket är också kryddrikedomen med stora, oblyga smaker. Maten är dock sällan stark, säger han.

Tareq ser flera kopplingar mellan det klassiska svenska köket och mellanösternköket:

- God mat får alltid vingar. De italienska och franska köken är influerade av mellanöstern. Samma sak är det med svenska köket. Kalops, kåldolmar och köttbullar är några exempel på rätter som ursprungligen kommer från Mellanöstern.

Under Mellanösterndagarna har Tareq samlat det bästa och mest typiska från regionen i en 4- och 5-rätters meny.

- Menyn representerar bara en bråkdel av vad matkulturen har att erbjuda, men jag gillar verkligen allt. Ska jag välja några menyfavoriter så är det den grillade fisken med fruktig mangosås och min egen familjs favoriträtt Maklobhe, säger Tareq.

Han beskriver Maklobeh som en upp- och nervänd stor gryta som brukar ställas mitt på bordet. Tareq har anpassat rätten för à la carte och presenterar den som en dekonstruerad Maklobeh med lammbog, aubergin och ris.

- Lika mycket som min egen familj älskar den här maten så hoppas jag att andra kommer att uppskatta det som jag och köksteamet på Sjöstaden Skybar har tagit fram. Målet är att ge gästerna nya smakintryck och en rejäl dos genuin matkultur, säger Tareq.

Tareq Taylor finns personligen på plats i köket och bland borden och gästerna på Sjöstaden Skybar den 6-7 november. Beroende på vilken sittning gästerna väljer att boka så kostar en 4-rätters meny 695 kr/person (tidig sittning) och en 5-rätters meny 795 kr/person (sen sittning). Vinpaket finns att köpa till. Drop-in-gäster kan i mån av plats beställa mellanösternrätter från barens street food-meny. Några av rätterna från Mellanösterndagarna kommer att fortsätta ingå i den ordinarie menyn även efter eventet.

Läs mer om menyn och boka bord via hemsidan (bokningen öppnar 16/10): https://www.sjostadenskybar.se...

Besöksadress: Sjöstaden Skybar, Hammarby allé 12b, 28:e våningen, Hammarby Sjöstad/Stockholm.

Om Sjöstaden Skybar och Sjöstadsgruppen

Sjöstaden Skybar: Högst upp på 28:e våningen i Stockholms nya landmärke, skyskrapan Sthlm 01, ligger Sjöstaden Skybar på 102 meters höjd. Restaurangen bjuder in till lunch, scenisk middag, samt skönt häng i baren, på takterrassen, i chambre séparée och i festvåningen. Maträtterna på menyn utgår från kolgrillen samt rökeriet och bjuder på smaker med inspiration från södra Europa, Syd- och Nordamerika samt Mellanöstern. Adress: Hammarby allé 12 B, Stockholm. www.sjostadenskybar.se

Sjöstadsgruppen består av tre restauranger i Hammarby Sjöstad och på Södermalm i Stockholm med två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog: Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg. Alla tre är uppskattade restauranger vad gäller service, mat och dryck, men också utifrån profilerande arkitektur, atmosfär och med unika utsikter och lägen i Stockholm. www.sjostadsgruppen.se

Om Tareq Taylor

Tareq Taylor arbetar som matinspiratör inom Sjöstadsgruppen som driver söderkrogarna Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg.

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar och en folkkär TV-profil. Han har setts i uppskattade tv-program som "Tareq Taylor´s Nordic Cookery”, SVTs ”Matresan” och ”Trädgårdstider”. 2017 tog Tareq hem en vinst i "Kockarnas Kamp” och fick samma år utmärkelsen "Bästa Malmöambassadör”. 2021 vann han två ”Kristallen", däribland ”Årets TV personlighet”. Samma år fick han även det ärofyllda uppdraget som SVT:s julvärd.

Tareq har skrivit en mängd kokböcker med smakrika och inspirerande recept. En av dessa böcker är ”Tareq Taylors matresa: med rätter från Jerusalem och min familj” som innehåller en del av de rätter som finns på menyn under mateventet ”Tareqs Mellanösterndagar” på Sjöstaden Skybar, 6-7 november 2024.

Han håller uppskattade föreläsningar inom ämnena ”Matkultur" och ”Entreprenörens resa". Utöver det driver Tareq också sin egen restaurang ”Kockeriet" i Malmö, är medgrundare i världens första cirkulära stekpanneföretag "ONEPan” samt även i ”Maten é klar” som tillagar färdigrätter helt utan tillsatser.

Under 2022 uppfyllde Tareq sin barndomsdröm och vågade för första gången ställa sig på en scen och sjunga ut för någon annan än sig själv. Inför svenska folket sjöng han ut iförd ett sagoträd i tv-programmet ”Masked Singer”, där han tog hem en andra plats. Efter det ställde han sig återigen på scenen. Denna gång tillsammans med en av Svergies bästa sångröster, Sarah Dawn Finer. Tillsammans spred de julglädje på Hamburger Börs scen under hela december.

I slutet av oktober 2024 är Tareq Taylor tv-aktuell i programserien ”Här är ditt kylskåp” (TV5) och framåt jul 2024 är han med i "Stjärnorna på slottet” (SVT). I början av 2025 deltar han även i ”Tareq och Sofias skärgårdsdröm” (TV5 och Max). www.tareqtaylor.com

Regioner

Sjöstadsgruppen består av tre restauranger i Hammarby Sjöstad och på Södermalm i Stockholm med två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog: Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg. Alla tre är uppskattade restauranger vad gäller service, mat och dryck, men också utifrån profilerande arkitektur, atmosfär och med unika utsikter och lägen.

Joakim Johansson

Presskontakt Presskontakt +46704102103

Mikael Drené

PR-ansvarig för Tareq Taylor Kontaktperson vid intervju med Tareq Taylor 072-169 67 64