Nyproduktion hett i Lund – högt intresse för centralt kvarter

Nyproduktion hett i Lund – högt intresse för centralt kvarter

I förra veckan bokades den sista lägenheten i det centrala nyproduktionsprojektet Aromalunds första etapp. Det innebär att samtliga 84 bostäder är sålda – ett halvår innan inflyttning. Nu går man in i nästa fas. Ytterligare ett kvarter med 88 nya bostäder ska byggas och intresset är stort.

– Det känns fantastiskt både för projektet och för staden att intresset för att bo centralt i Lund är så stort. Att bostadsmarknaden är fortsatt stark trots att vi befinner oss mitt i en pandemi visar att människor har en framtidstro och det är bra för både samhälle och ekonomi, säger Hans-Anders Karlsson på Sjöson, byggherre för Aromalund.

– Nu har vi sålt slut det första kvarteret ett halvår innan inflyttning och har redan över 30 sällskap som visat intresse för att förboka lägenhet i nästa etapp, det känns väldigt positivt, säger Lars Sjöberg på Sjöson.

Det centrala läget lockar

Byggnationen av etapp ett pågår nu för fullt och från Kung Oskars bro kan förbipasserande börja skönja ett färdigt kvarter. Stommar, fasader, väggar och tak är på plats. Inflyttning sker i mars 2021 och fram tills dess färdigställs alla lägenheter, trapphus, bostadsgården och gemensamma utrymmen.
Aromalund är just nu ett av få pågående nyproduktionsprojekt i centrala Lund. Ett boende här ger ett unikt läge i staden och det tror Andreas Hansen, mäklare på Fastighetsbyrån i Lund, bidrar till det höga intresset.

– Läget lockar, det är tydligt. I Aromalund bor du nära både centralstationen och centrum samtidigt som du är omgiven av både skogsdungar och koloniträdgårdar. Många vill ha närheten till staden men vill känna att naturen finns tillgänglig. Att alltfler ser bostadsrätten som ett alternativ till hus idag är också en bidragande framgångsfaktor för kvarter som Aromalund. Här får man trädgårdskänslan men slipper lägga en massa egen tid på allt underhåll som ett hus och trädgård medför, säger Andreas Hansen.

Den officiella säljstarten för Aromalunds etapp 2 sker i början av november.

Regioner

Aromalund är en ny stadsdel i centrala Lund där tanken att livet ska tillåtas växa. Totalt byggs här 160 bostadsrätter med första inflyttning våren 2021. I samarbete med Nordic Choice Hotels uppförs också ett hotell med cirka 188 rum och 60 longstay-bostäder. Sjöson är byggherre.