Hard Rain: Whole Earth?

Fotoutställningen Hard Rain: Whole Earth? kommer under sommaren att visas utanför Sjöfartsmuseet Akvariet. I tre delar visas globala och lokala perspektiv på människans krock med naturen.

Bakgrund
I juli 1969 är fotografen Mark Edwards vilse i Saharaöknen. Han räddas av en nomad som för honom till sitt folk, gör upp en eld och plockar fram en kassettbandspelare. Bob Dylan sjunger låten ”A Hard Rain’s A-Gonna Fall” och Mark Edwards får idén att illustrera varje rad i Dylans sång. Under åren som följer reser Edwards runt i världen på olika uppdrag och fotograferar och samlar in de bilder som behövs för att omvandla Dylans profetiska ord till bilder av den verkliga världen.

Hard Rain: vår frontalkrock med naturen blev så en utställning som sedan 2006 har setts av 15 miljoner människor på mer än 100 platser runt om i världen. Utställningen belyser de globala utmaningar vi står inför idag.  Dagens klimatförändringar är tydligt sammanlänkat med fattigdom, resursslöseri, miljöförstöring och artutrotning.

Utställningens positiva mottagande och dess många besökare har gjort den till en av de mest framgångsrika fotoutställningarna någonsin. Den har samtidigt fått stöd och uppbackning av politiker och miljöaktivister från hela världen.

Kompletterad utställning
Den ”nya” utställningen Hard Rain: Whole Earth? är svaret på en begäran från tusentals besökare. Medan Hard Rain handlar om vår kollision med naturen presenterar Whole Earth? möjliga lösningar. Utställningen vill locka allmänheten att själva söka lösningar och uppmuntra politiker och företagsledare att fatta de djärva och långsiktiga beslut som krävs för att trygga vår framtid.

Lokal anknytning
Utställningens tredje sektion Vad Sverige Gör/Vad Göteborg Gör visar hållbara framsteg som gjorts i Sverige och Göteborg. Det långsiktiga målet är att skapa en kombinerad utställning som sammanför de bästa idéerna kring hållbara metoder från hela världen.

Invigning 30 juni kl 13.00
Kia Andreasson (mp) inviger utställningen.
Mark Edwards, fotograf och grundare, är på plats och berättar om projektet.

Hard Rain visades för första gången i England 2006.
Vad Sverige Gör/Vad Göteborg Gör är framtagen för utställningen på Sjöfartsmuseet Akvariet.
Hard Rain: Whole Earth? visas utomhus och sker i samarbete med SIDA, Hard Rain Project och Göteborgs stad. Utställningen innehåller starka bilder.
Pågår tom 23 aug.

Marie Wettmark, kommunikatör, 031- 368 35 63
Annika Jensie, samordnare, 073-736 56 07

Ämnen

På Sjöfartsmuseet Akvariet kan du utforska livet under, ovan och vid vattenytan. Här kan alla få veta mer om relationen mellan hav och människa. Om havets miljö och livsformer och om hamnstaden i en föränderlig värld.

Besök Akvariet eller någon av utställningarna, testa den spännande fartygssimulatorn, fika i kaféet eller utforska samlingarna i arkivets forskarrum.

Sjöfartsmuseet Akvariet är en del av Göteborg Stads kulturförvaltning

Carina Sjöholm

Presskontakt Museichef 031-3683641
Isa Andersson

Presskontakt Kommunikatör & presskontakt 031-368 3160

Havet är vår värld

Utforska havet med alla sinnen. På Sjöfartmuseet Akvariet hittar du saltstänkta berättelser, fantastiska föremål och utställningar för stora och små. Museet skildrar vad som händer under, ovan och vid havsytan. Om sjöfartens framväxt, hamnstadens utveckling och en djupdykning i det gränslösa havet. Museet erbjuder upplevelser över generationsgränserna och är en plats för mötet mellan drama­tisk mytologi och aktuell forskning.

Sjöfartsmuseet Akvariet är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning. Samfinansierade av Västra Götalandsregionen.

Sjöfartsmuseet Akvariet

Karl Johansgatan 1-3