Snart börjar båtmässan! Välkommen ombord på vår räddningsbåt

Snart börjar båtmässan! Välkommen ombord på vår räddningsbåt

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken och ett efterlängtat event för båtfrälsta. Och i år finns det extra mycket att längta efter, då Sjöräddningssällskapet har fått chansen att baxa in en hel sjöräddningsbåt på mässgolvet. Vår allra nyaste 12-meters räddningsbåt, Rescue Leif Johansson, kommer att finnas i montern i Göteborg den 1–9 februari och alla besökare är välkomna att ta en titt. Vi tjuvstartar redan på fredag med pressvisning av räddningsbåten.

– Det är förstås extra roligt att kunna välkomna våra mässbesökare ombord på en riktig sjöräddningsbåt. Vi är väldigt stolta över vår organisation och våra båtar, och tycker att mässan är ett bra forum att visa upp en räddningsenhet och berätta om hur vi arbetar. Dessutom drar en båt många besökare till montern och ger oss tillfälle att prata med flera, säger Camilla Larsson, båtmässeansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Vår monter bemannas som vanligt av frivilliga sjöräddare. Förutom möjligheten att kliva ombord och kika närmare på en av våra stora räddningsenheter, finns vi på plats för att prata sjösäkerhet, träffa våra medlemmar och värva fler som vill stötta oss.

Har du vad som krävs för att bli frivillig sjöräddare?

Besökarna kan också prova på att hoppa i en räddningsdräkt - på tid. När larmet går ska sjöräddaren vara på väg ut från kajen på 15 minuter. Låter det lätt? Tänk dig att du sover hemma i din säng när larmet går, så förstår du bättre vad som faktiskt krävs. Vi har tvåtusen frivilliga sjöräddare. Alla klarar 15-minutersgränsen, ofta med råge.

Välkommen att träffa oss i monter B08:32.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 000 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.