SJ och SAS har skapat Sveriges enklaste resetjänst

Boka resan hela vägen från Avesta till Amsterdam på samma plats och få komma-fram-garanti. SJs och SAS samarbete FlyRail passar både affärs- och fritidsresenärer.

– Kombinationen av tåg och flyg på samma resa har många frågat efter. Vår nya resetjänst gör det oerhört enkelt att boka kombinationsbiljetter hos SJ och SAS, säger SJs Thomas Mann, chef för SJs distribution.

Den gemensamma resetjänsten FlyRail.se kopplar även ihop den regionala kollektivtrafiken med den globala genom den gemensamma knutpunkterna Arlanda och Kastrup. Där SJs tåg tar resenäerna till flygplatser och SAS dem vidare med flyget. En annan stor resenärsfördel är att Flyrail automatiskt erbjuder förbindelser som inkluderar den unika komma fram garantin. Vid en försening med något av färdmedlen tas resenären omhand och ombokas till nästa avgång oavsett om det är flyget eller tåget som försenats.

– Samarbetet gynnar resenärerna. Det är bekvämt att tåget och flyget genom FlyRail binder ihop hela Sverige med resten av Europa. Det är en fördel för både näringsliv och privatpersoner att vi nu tar ett gemensamt ansvar, säger Anders Signell, Director SAS-E-commerce.

En ytterligare kundförbättring är att FlyRails bokning är knuten till Resplussystemets länstrafik. Det innebär att resenären på en enda sajt kan boka flera färdsätt på samma resa. Resan kan exempelvis inledas med lokalbuss eller lokaltåg, med omstigning till SJs tåg och avslutas med utlandsresa med SAS.

– FlyRail ökar det sammanlagda utbudet av resor till våra resenärer. Och valfriheten är stor, det står  resenären helt fritt att välja om man till exempel föredrar att flyga i en riktning och ta tåget tillbaka eller tvärtom, säger Thomas Mann, chef för SJs distribution.

För resenärer som väljer ett av SAS och SJs gemensamma årskort för obegränasat resande finns tre varianter:

• Sverige-kortet: Täcker alla SJs tåg och alla SAS inrikesflyg
  • Destination Plus-kortet: Täcker alla SJs tåg plus en utvald sträcka inom SAS inrikesnät.
  • SAS Travel Pass individual: Gäller på SJs tåg och SAS flyg på någon av sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Sundsvall och Stockholm-Malmö/Ängelholm.

För mera information, kontakta

Thomas Mann, chef för SJs distribution, 070-762 43 10.

Anders Signell, Director SAS-E-commerce, 070-997 2034

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.