Välgörenhet förlorar pengar när webben ligger nere

Webben används i större och större utsträckning för att lämna bidrag till välgörenhetsorganisationer.
- Men man glömmer bort att webbtjänsten måste vara tillgänglig om några pengar ska komma in den vägen, säger Olle Bodelius på SiteScanner.

Efter tsunamikatastrofen har vi blivit mer benägna att använda webben för att skänka pengar till välgörande ändamål. Unicef uppger att cirka 16 miljoner av deras totala intäkter kommer in via webbsidan. Men SiteScanners tillgänglighetsundersökning visar att webbens nåbarhet inte prioriteras på alla håll.

Under den senaste veckan har organisationen Rädda barnens webb legat nere i sammanlagt tre dygn. Webbplatsen hade ett liknande problem i början av maj månad, då webben inte heller gick att nå under en tredagarsperiod. Tillgängligheten för Rädda barnens webbplats hamnar på låga 87 procent, långt under en acceptabel nivå.

När webben inte är tillgänglig går organisationen miste om gåvor. Men inte bara det. Välgörenhetswebbarna utnyttjas också för att informera om organisationen samt olika sätt som folk kan engagera sig på. När webben inte går att besöka går besökaren miste om den informationen - och tappar i värsta fall sitt engagemang.

- Mycket nertid på webbplatsen skadar varumärket. För en e-handlare innebär det att kunden handlar någon annanstans. Skadan är förmodligen likvärdig hos välgörenhetsorganisationer, säger Olle Bodelius, VD på SiteScanner.

För mer information om våra mätningar, besök SiteScanners webbplats.

• Webbmedia

• skänka pengar