Svenska kommuner bättre på webbtillgänglighet

Sveriges 290 kommunwebbar blir bättre på tillgänglighet. Det visar mätningar gjorda av SiteScanner under 2009 års första fyra månader. Landsgenomsnittet är tolv timmars nertid under perioden, en klar förbättring i jämförelse med 2008.

Sveriges kommuner låg sammanlagt nere 148 dygn under mätperioden. Det visar på en positiv utveckling i jämförelse med höstens mätningar, då den totala nertiden var hela 194 dygn. En fjärdedel av nertiden som konstaterades då är borta.

I statistiken finns ett flertal exempel på kommuner med 100-procentig tillgänglighet. Vilhelmina, Ekerö och Mönsterås är exempel på några kommuner som kan titulera sig bäst i Sverige på webbtillgänglighet.

Men alla kommuner ger inte positiva besked. Den sämsta kommunen var den här gången Skinnskatteberg som låg nere hela 241 timmar, eller cirka tio dygn. Det motsvarar 91,6 procent tillgänglighet - en siffra som är långt ifrån acceptabel. Den genomsnittliga tillgängligheten för alla kommuner är 99,6 procent.

När det gäller kommunwebbarnas totala renderingstid ligger de flesta bra till, men några kommuner sticker ut med långa laddningstider på startsidorna. Nacka kommuns webbplats har den längsta, det tar 9,2 sekunder att ladda sidan i sin helhet.

För att ta del av all data från SiteScanners mätningar, besök vår webbplats.

• Offentlig sektor

• it