Gå direkt till innehåll
Ordförande Tor Erik Skramstad inledde kort med att berätta om tidigare SITE projekt och resultat av dessa. Utveckling och ambition att de fyra kommunerna skall vara en världsdestination på helår.

Elbåt på Femund planeras i SITE Mobility projektet

På tisdagskvällen träffades representanter från Engerdal kommun och SITE Destination för att summera status med vad som pågår och få viktig input framåt i projektet SITE Mobility.
Projektledare Marthe Dyrud berättade för deltagarna om nu varande SITE projekt- SITE Mobility och allt spännande som nu sker inom alla arbetsområden för projektet. Hon poängterade att affärsmodeller och att vara bärkraftiga i näringslivet är viktigt och att det som nu jobbas med i projektet blir implementerat och fortlever efter projekttiden för SITE Mobility avslutas.

Nabogo- samkörning för invånare och besökare

Kirubel Hailu, representant från Nabogo berättade om mobilitets appen som fler och fler lastar ner i Engerdal. Det är ett ihärdigt arbete som behövs för att fler skall få kännedom om appen och att skapa en förändring i sina resevanor. I Nabogo appen visas både kollektiva resor med buss och samåkning.

Under mötet diskuterades fler praktiska och tillgängliga mötesplatser i Engerdal kommun för att öka användandet och tillgängligeten för Nabogo. Kirubel fick i uppdrag att lägga till fler mötesplatser i appen främst i norra delen av Engerdals kommun

Genom Nabogo kan inte bara invånare resa enklare utan även besökare kan ta sig till och från destinationen på fler sätt.

”Under sommerferien finns ingen kollektivtrafik till oss, så Nabogo är ett väldigt bra tillskott för vår verksamhet för att gästerna skall kunna åka utan egen bil”, berättade Monica Bye Spånberg, Johnsgårds turistcenter. Till höger: Jonas Johnsgård, Johnsgårds turistcenter.

Lokalmat i Freelway

Marthe berättade vidare om Skandinavisk Måltidsupplevelse, endel av SITE Mobility. Delprojektledare Carina Sisell besöker nu mat och dryckesproducenter för att introducera mobilitetsverktyget Freelway. Från slutet av juni kommer webbshoppen att öppna där butiker och restauranger i SITE regionen kan handla direkt från appen.

Arbetet just nu är fokus på att producenter lägger upp produkter och får en instruktion hur den fungerar. Carina besöker producenter i Trysil och Engerdal första veckan i juni. Till hösten kommer även privatpersoner kunna beställa lokala varor från appen Freelway.

Foodora i luften

”Att ligga i framkant i utvecklingen med spännande lösningar sätter oss på kartan även som besöksmål. Drönartransport kommer vi jobba mer med framöver i SITE Mobility, då kan vi få till en liknelse på Foodoras affärsmodell, men som passar i SITE region med långa avstånd. Mognadsprocess tar tid medan utvecklingen sker fortare än tidigare pga rådande omständigheter i världen, säger Marthe Dyrud.

Det blir främst små paket som blir aktuellt i starten och inom hälsoväsendet där behov finns som störst, exempel blodprover som skall mellan sjukhus, hjärtstartare eller medicin leveranser. Även diverse paket kan transporteras via drönare, detta för att slippa belasta vägarna och ta bil för att hämta ut mindre paket.
”80% av paket som blir beställt från ex Amazon är paket under 2 kilo”, berättar Marthe Dyrud.

Femund 3.0

”I Engerdal har vi lyst til å utrede muligheten for en elferge. Det er ingen tvil om at det vil være mer hensiktsmessig transport inn i en nasjonalpark som et supplement til dagens dieselmotor. Det blir spennende å jobbe videre med dette fremover i prosjektet, forteller Ståle Sømåen, som er nestleder i AS Fæmund.

”Genom SITE Mobility och grön mobilitet hoppas vi att Engerdal kan dra nytta av detta SITE projekt. Nu ser vi verkligen konkret anledning om vi kan få till en elbåt på Femund. Vi vill också knyta till oss fler destinationer runt Femund, säger Mia Faldmo Destination Engerdal.

Femund II kan ses som ett komplement till bil för den som turistar i området, men att ta en tur på sjön är främst en upplevelse som många besökare uppskattar.

”Möjligheter för helt nya tur-paket kommer att kunna erbjudas med ökad cykelturism och kanot, detta kommer ge fler reseanledningar till Engerdal. Vandring i området är redan populärt, säger Jonas Johnsgård bedriftseier Johnsgårds turistcenter.

Nu pågår arbetet att se över möjligheter att söka finansiering via SITE Mobility till elbåt på Femund. Arbetet med att planera utformningen och vilken typ av elbåt, hur många passagerare, kanoter och cyklar som skall få plats på båten är steg ett. I nästa steg veta hur mycket kostanden blir och vart finansiering skall sökas.

”Elbåt blir allt vanligare i Norge så möjligheterna att få elbåt på Femund är fullt rimligt”, påpekar Dag Rønning, Näringslivsutvecklare Engerdal Kommun.

SITE kommer bjuda in till fler nätverksträffar för företagsägare i Engerdal längre fram.Inspel och tankar vidare i projektet.

Therese Nielsen

Presskontakt Presskontakt +46250571901

Hållbar mobilitet för en hållbar framtid

Projektet SITE Mobility syfte är att utveckla hållbara mobilitetslösningar med effektmålet minskade klimatutsläpp. Detta bidrar till ett hållbart näringsliv och en mer hållbar SITE-region i takt med gjorda och kommande miljardinvesteringar och påföljande ökade besöksströmmar och transporter. Projektet är ett resultat av en förstudie inom mobilitet.

SITE Mobility är SITE Destinations fjärde interreg-projekt som täcks av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF). Projektperioden sträcker sig till februari 2026 med ambitionen att implementera hållbara mobilitetslösningar som fortlever även efter projektperioden.
Finansieringsområdet är ”En smartare gränsregion”
Projektet finansieras av Interreg Sverige- Norge, Region Dalarna, Innlandet Fylkeskommune och Högskolan Dalarna.

SITE Destination