HR-experten klargör vanliga missuppfattningar om visselblåsarlagar och ger råd om hur arbetsgivare bör agera med de skärpta kraven.

Pressmeddelande -

Nu träder visselblåsarlagen i full kraft – detta behöver arbetsgivare ha koll på

År 2017 infördes Sveriges första visselblåsarlag, som reglerar skyddet för dem som larmar om missförhållanden på arbetsplatsen. Som ett resultat av ett EU-direktiv ersattes det av en ny lag som delvis började gälla 2021. Från och med den 17 december 2023 kommer visselblåsarlagen att vara fullt verksam.

"Nu måste även privata arbetsgivare med 50 till 249 anställda ha interna rapporteringskanaler och etablerade rutiner för rapportering och uppföljning", säger Mirja Lenes, HR- och löneexpert på Simployer.

Vanliga missuppfattningar om visselblåsning

Många människor är osäkra när det gäller vilka frågor som faktiskt täcks av visselblåsarlagen och hur deras verksamhet bör anpassas. Till exempel är det viktigt att förstå vad som faktiskt utgör ett missförhållande av allmänintresse:

"Många tror att de kan använda visselblåsarlagen för att rapportera om sin chef angående dålig arbetsmiljö, diskriminering och trakasserier. Men visselblåsarlagen handlar inte om att uttrycka åsikter om ens egen anställningssituation, vilket primärt regleras av andra arbetsrättsliga lagar", säger Mirja Lenes.

Ett missförhållande av allmänintresse kan exempelvis vara miljöbrott, mutor, felaktiga upphandlingar eller andra lagöverträdelser.

Verktyg som underlättar

Enligt visselblåsarlagen måste den interna rapporteringskanalen vara utformad så att det är möjligt att rapportera missförhållanden skriftligt, muntligt och, vid önskemål, genom personliga möten. Den som rapporterar ska erhålla en bekräftelse på sin rapport inom sitt dagar från mottagandet, om inte personen har avstått från detta. Det ska också finnas möjlighet att ge återkoppling till den som rapporterar.

"Det finns många frågor att besvara för att uppfylla kraven, inklusive att säkerställa att visselblåsarkanalen följer GDPR. pulsmätningsverktyget Simployer &frankly har en visselblåsarfunktion som förenklar hanteringen av rapporter om missförhållanden och garanterar anonymitet", säger Mirja Lenes.

Möjlighet till utveckling

Det är även viktigt att informera och utbilda organisationen om de nya reglerna, vilket även minskar risken för att interna kanaler för visselblåsare förvandlas till en generell klagomur:

"Var tydliga när det gäller vad som gäller och hur missförhållanden ska rapporteras. Arbetsgivare bör välkomna möjligheten att få information som ger dem en chans att agera. Om det hanteras korrekt kan visselblåsande bli en värdefull möjlighet till verksamhetsutveckling!" avslutar Mirja Lenes.