Sola solarium är inte friskvård. FOTO: Mostphotos

Sola solarium är inte friskvård

Att sola solarium utgör inte längre friskvård. Det anser Skatteverket i ett nytt ställningstagande.

- Solariesolning omfattas därför i fortsättningen inte av det skattefria friskvårdsbidraget och kan inte heller erbjudas som skattefri så kallad naturaförmån, säger Skatteexpert Lennart Solomonsson på Simployer.

Skatteverket ansåg tidigare att anställda kunde använda sina skattefria friskvårdsbidrag för att sola solarium. Arbetsgivare kunde därför även erbjuda de anställda solariesolning inom ramen för skattefria naturaförmåner.

Skatteverket har nu helt ändrat uppfattning. Detta i ett nytt ställningstagande som dock inte alls handlar om eventuella hälsorisker med att sola solarium; anledningen är en helt annan.

Friskvård ...

För att en friskvårdsaktivitet ska omfattas av det skattefria friskvårdsbidraget, respektive kunna utgöras av en skattefri naturaförmån, ska det handla om en behandling som är avstressande. Det menar Skatteverket efter att ha tolkat förarbetena till lagtexten vad avser innebörden av begreppet "annan friskvård".

- Aktiviteten ifråga kan också syfta till att förebygga och motverka ömhet och stelhet i exempelvis axlar, armar, nacke eller rygg som kan uppkomma i samband med ensidigt arbete. Förutom vanlig massage kan – enligt Skatteverket – även andra kroppsbehandlingar i syfte att lösa spänningar i kroppen omfattas av skattefriheten, förklarar Simployers Skatteexpert.

... eller skönhetsvård?

Skatteverket har nu alltså åter igen prövat frågan om solarium kan omfattas av bestämmelserna om skattefri friskvård. Denna gång kom Skatteverket fram till att så inte är fallet.

Att sola solarium kan – enligt Skatteverket – i första hand inte anses avstressande eller syfta till att förebygga och motverka ömhet och stelhet som kan uppkomma i samband med ensidigt arbete. Skatteverkets uppfattning är att solariesolning snarare främst får anses utgöra skönhetsvård, varför fri sådan inte kan omfattas av den skattefria friskvården.

Skattepliktiga solarier på arbetsplatsen

Skatteverkets ändrade uppfattning får naturligtvis konsekvenser för de arbetsgivare som har egna solarier och som erbjuder de anställda att fritt sola i dessa. Från att ha varit skattefria utgör de fria solariesolningarna numera alltså skattepliktiga förmåner.

- Förmånsvärdet uppgår till marknadspriset, det vill säga till vad det skulle kosta att sola i ett solarium som är likvärdigt med arbetsgivarens, avslutar Skatteexpert Lennart Solomonsson på Simployer.