Den 1 juni 2021 började ett nytt regelverk för arbetsanpassning gälla i Sverige. HR-exper Anna Schönfelder på Simployer delger sin syn.

Nya regler om arbetsanpassning är inte helt självklara för arbetsgivaren

Den 1 juni 2021 började ett nytt regelverk för arbetsanpassning gälla i Sverige. Tanken var att det skulle göra det tydligare för arbetsgivaren hur de ska arbeta med arbetsanpassning och rehabilitering. Framöver kommer det nog fortfarande att vara svårt för arbetsgivaren att arbeta med dessa frågor. Simployers HR expert Anna Schönfelder delger sin syn.

Bestämmelserna kring arbetsanpassning och rehabilitering har på ett sätt förtydligats med det nya regelverket, genom att de nu återfinns och beskrivs i två separata regelverk.

Däremot är det inte säkert att arbetsgivare uppfattar att deras ansvar och skyldigheter har blivit tydligare. Troligtvis kommer många fortsättningsvis vara osäkra på vad de förväntas att göra, samt tycka att det är svårt att arbeta med rehabilitering och arbetsanpassning.

Risk att det blir otydlig för arbetsgivaren

Utgångspunkten är att man som arbetsgivare har samma ansvar som tidigare. Det är nu tydligare att arbetsanpassningsåtgärder är åtgärder som kan genomföras i den egna verksamheten. Det handlar om ändringar i den fysiska eller organisatoriska arbetsmiljön och det behöver inte alltid vara så stora åtgärder. Det är inte heller enbart vid sjukfrånvaro som dessa åtgärder kan bli aktuella utan även i förebyggande syfte.

Men som arbetsgivare är det inte helt enkelt att förstå VAD man ska göra för den medarbetare som är i behov av arbetsanpassning. Det råder fortsatt osäkerhet kring vilka åtgärder som ska till. Frågor som arbetsgivaren tampas med är tidsaspekter, kostnader och när man som arbetsgivare anses ha fullgjort sitt ansvar.

Det är även vissa begrepp som har slopats: till exempel begreppen ”rehabilitering” och ”alkohol och andra berusningsmedel”. En nuvarande vanlig missuppfattning är att arbetsgivaren inte längre behöver arbeta med dessa områden. Detta stämmer inte, dessa skyldigheter kvarstår fast regleras inte i den nya föreskriften.

Praktisk vägledning blir avgörande för förståelsen

Arbetsmiljöverkets vägledning till föreskrifterna som precis släppts blir viktiga för tydligheten framåt. Nya föreskrifter behöver ofta förstärkas med praktiska exempel som beskriver hur arbetsgivaren ska jobba. Föreskriften hade kunnat förstärkas direkt med mer utförlig information om praktisk tillämpning i de ”allmänna råden” för att öka förståelsen.

Regler om arbetsanpassning måste bli en del av verksamhetens processer

Det blir viktigt för HR och ledare att ta fram rutiner för att ta emot och utreda behov av arbetsanpassning. Dessa rutiner ska kommuniceras till medarbetarna, till exempel finnas med i personalhandboken och se till att ledare har det som en punkt på medarbetarsamtal eller liknande samtal.

Man kan även behöva utbilda och informera chefer om deras ansvar för att löpande ta reda på anställdas behov av arbetsanpassning.