SikaBit - Sikas nya tätskiktsmatta av bitumen

Sika lanserar tätskiktsmatta anpassat för nordiskt klimat

Sika är en viktig och ledande aktör inom takindustrin över hela världen och är känd för sina takbeläggningar i PVC och FPO. Ett nytt fokusområde är tätskiktsmatta av bitumen med ett antal nya och spännande produkter för takindustrin. Självklart erbjuder vi heltäckande garantier 10+5 år.

SikaBit

KOMPLETT LEVERANTÖR
Sika Sverige AB är en komplett leverantör till takbranschen i Sverige. Vi har länge haft PVC- och FPO-tak för de flesta behov med alla tänkbara tillbehör och nu kan vi även erbjuda marknaden tätskiktsmatta av bitumen. Vi levererar SikaBit® PRO T-645 och SikaBit® PRO T-625 i enlags- eller tvålagssystem. Vi lanserar även SikaBit® PRO E 50-20 för inbyggda tätskikt. Med dessa produkter är vi en totalleverantör till takentreprenörer över hela Sverige.

KLIMAT
Det svenska klimatet erbjuder speciella utmaningar med stora temperatursvängningar och stora variationer i väder och vind. Detta ställer stora krav på en SBS-modifierad takbeläggning när det gäller smidighet och flexibilitet i kyla. SikaBit® PRO är lämplig för ett nordiskt klimat med hög och korrekt kvalitet. Produkterna är beprövade och har tagits emot väl på marknaden.

VÅRA TÄTSKIKTSSYSTEM

1-lags tätskiktssystem
Läggs med SikaBit® PRO T-645. Produkten är lämplig för både låglutande och sluttande tak. Kan användas vid nybyggnad och renovering. Appliceras på alla typer av isolering på kompakta tak samt på betongunderlag och alla typer av träbaserade underlag.

2-lags tätskiktssystem

Läggs med SikaBit® PRO T-625 och SikaBit® PRO T-645. 2-lags tätskiktssystem används ofta på nya byggnader där den första ytan används som tätskikt under själva byggtiden. Den är också lämplig i väderutsatta områden där stora krav ställs på mekaniska påfrestningar eller mer robust användning av taket.

1-lags tätskiktssystem – inbyggt

Läggs med SikaBit® PRO E50-20 Sand P25. Produkten är lämplig som membran för innergårdar, terrasser, gröna tak, parkeringsdäck samt membran i betongkonstruktioner och liknande.

SikaBit

SUPPORT OCH VÄGLEDNING
Vi hjälper mer än gärna arkitekter/konsulter/byggentreprenörer och takentreprenörer med design och vägledning inom våra produkter och lösningar samt erbjuder kurser och utbildning.

DOKUMENTATION
All nödvändig dokumentation såsom, produktdatablad, byggvarudeklarationer, appliceringsmanualer m.m. finner du på vår hemsida. Ett smart tips vid projektering är att ta del av våra beskrivningstexter vilket spar en massa tid och samtidigt blir det alltid rätt vilket är en trygghet. För produkternas bedömning i byggkriteriesystem se Sika MiljöApp.

Rasmus Rulander
Teknisk säljare/Taktekniker