Svensk E-legitimation får internationell standard

SignGuard Europe AB är det första svenska företaget att erbjuda offentliga myndigheter och företag samt privatpersoner ett säkert signatursystem enl. 8 § lagen om kvalificerade signaturer (2000:832).

En äkta identifiering kombinerar visuella och elektroniska identifikationsfunktioner i ett enda ID-dokument. Mikrochipteknologi ger ID-produkter möjligheten att utföra nya tjänster och applikationer. Det nationella ID-kortet är ett exempel på en ID-handling som både innehåller visuella och elektroniska identitetsfunktioner.

Vad är elektroniska signaturer?

Elektroniska media har under de senaste åren tilltagit i betydelse och påverkar nu i stor omfattning såväl affärs- som privatliv. Det utbyte av data över nätverk som här inträffar har central betydelse. I detta scenario kommunicerar ni regelbundet med personer, med vilka ni inte personligen är bekant. En säkerhet, att er kommunikationspartner är den som han utger sig för, finns inte. Det är likaså tvivelaktigt, om överförda data kommer fram till er i samma form, som er kommunikationspartner sände dem. Det förtroende, som saknas i autenticitet och integritet hos överförda data, förhindrar all juridiskt bindande elektronisk handel. Lösningen till problemet ligger i användandet av en elektronisk signatur. Den gör det möjligt för en mottagare att utan tvivel vara säker på vem som är avsändare av ett elektroniskt meddelande och om data blivit förändrade. Den digitala signaturen garanterar således två avgörande faktorer i den elektroniska handeln:

1. Avsändaren av ett meddelande är rättsligt bunden och kan utan tvivel identifieras.

2. Det kan bevisas att innehållet i ett meddelande är korrekt.

• Rättsfrågor