Signalistens tvättstugor får färgglad källsortering

Signalistens tvättstugor får färgglad källsortering

Signalisten inför källsortering i alla tvättstugor i beståndet för att skapa en bättre och mer hållbar avfallshantering. Under året började arbetet med att bygga om alla miljöstugor i beståndet för att motivera hyresgästerna att källsortera bättre och nu tas konceptet vidare in i tvättstugorna.

Nya skyltar och kärl har tagits fram som följer samma färgglada stil som de ombyggda miljöstugorna. De sorteringsmöjligheter som kommer att finnas i tvättstugan är för plast- och pappersförpackningar och övrigt avfall/sopor.

–Vi tycker att det är viktigt att tänka brett och hela tiden fokusera på att göra det så enkelt som möjligt för våra hyresgäster att göra rätt. Även i tvättstugan genereras sopor och det är inte alltid lätt att veta vad man ska göra med det. Med färger och skyltning ger vi nu möjligheten till att källsortera direkt i tvättstugan, säger Emelie Regnell, hållbarhetsansvarig på Signalisten.

–Hållbarhetsfrågor har blivit en allt viktigare del av Signalistens verksamhet och en fråga som rör oss alla. Genom sitt koncept lyckas Signalisten med att förmedla budskapet på ett enkelt och lättförståeligt sätt, säger Magnus Nilsson (M), styrelseordförande på Signalisten.

Att få in glada färger och tydliga instruktioner i tvättstugorna innebär att konceptet som togs fram för miljöstugorna nu även till viss del införs i tvättstugorna och skapar rätt förutsättningar för hyresgästerna att källsortera på plats. Alla tvättstugor ska göras om men först ut blir Agnesberg, Bagartorp och Bergshamra. Arbetet med att införa källsortering i hela beståndet väntas fortsätta under 2020.

Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och 170 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna.