Byggstart för Signalistens första trygghetsboende

Byggstart för Signalistens första trygghetsboende

Idag tas det första spadtaget för Signalistens projekt i kv Palsternackan 3 i Huvudsta, vilket innebär formell byggstart för det första trygghetsboendet i Solna.

Det är 77 hyresrätter som nu börjar byggas i Huvudsta och planeras stå klara hösten 2019. Lägenheterna riktar sig i första hand till personer från 70 år som är folkbokförda i Solna.

Det symboliska första spadtaget tas av Per Anders Hedkvist, VD Signalisten, Magnus Nilsson (M), styrelseordförande Signalisten, Samuel Klippfalk (KD), ordförande i omvårdnadsnämnden i Solna och Linda Rosén, VD Lindbäcks Group AB.

- Det känns väldigt spännande att vi äntligen byggstartar både stadens och Signalistens första trygghetsboende. Projektet ger ett välbehövligt tillskott av seniorbostäder i Solna i ett vackert läge. Nu ser vi fram emot att bygget står klart för att ta emot de nya hyresgästerna under nästa år, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande (M) på Signalisten.

Kvarteret består av två byggnader med sju respektive åtta våningar och gemensamhetslokal i en av bottenvåningarna. Intill ligger Skoga äldrecentrum som drivs av Solna stad.

Totalentreprenör är företaget Lindbäcks Bygg som bygger sina hus med industriellt producerade trämoduler.

För mer information om projektet, se www.signalisten.se/palsternackan