Årsresultat 2018: Signalisten rustar för omfattande om- och nybyggnation

Årsresultat 2018: Signalisten rustar för omfattande om- och nybyggnation

Signalistens års- och hållbarhetsredovisning för 2018 är nu klar. Krafttag för förbättrat inomhusklimat för hyresgästerna, trygghetsinsatser i våra områden och fortsatt renovering och nyproduktion är några av årets händelser. Resultatet för året landar på 37,4 miljoner kronor.

Under 2018 förmedlades 332 lägenheter med medelkötider på cirka 5 år för seniorkön och cirka 13 år för ordinarie bestånd.

Vi har rest byggnaderna som ska bli Solnas första trygghetsboende, Palsternackan. Palsternackan som blir klar för inflyttning hösten 2019 har byggts i trä och med höga miljökrav och låg energianvändning. De planerade nyproduktionsprojekten i Bagartorp centrum och trygghetsboendet Torsken i Bergshamra centrum har även tagit ytterligare steg mot förverkligande.

Årets resultat 2018 landar på 37,4 miljoner kronor.

- Signalisten har en fortsatt stabil ekonomi och jag är trygg med årets resultat. Med tanke på de planerade investeringarna i renovering och nyproduktion på över fem miljarder de närmaste tio åren så är det här en bra grund, säger Magnus Nilsson (m), styrelseordförande i Signalisten.

– Vårt resultat ligger på en nivå som är nödvändig för att vi ska klara våra långsiktiga åtaganden. En viktig förklaring till resultat är också att planerade ombyggnadsprojekt har försenats. Hyresgästerna kan vara trygga med att all vinst återinvesteras i organisationen i form av bland annat renoveringar och utveckling av vårt fastighetsbestånd, säger Per Anders Hedkvist, vd på Signalisten.

Renoveringen av Ritorp har fortsatt under 2018, fyra av sex hus är nu klara. Återstående hus blir klara 2020. Under året har en ombyggnadsstrategi tagits fram för att planera renovering av hälften av våra fastigheter, cirka 1 700 lägenheter. Inom den delen av beståndet planeras omfattande renoveringar under de närmaste 10 åren.

Läs om hållbara händelser och resultat för året som gått på www.signalisten.se/hallbarhet