Årets hyresförhandlingar avslutade

Årets hyresförhandlingar avslutade

Årets hyresförhandlingar mellan Signalisten och Hyresgästföreningen i Solna är nu avslutade. För den årliga hyreshöjningen 2020 har parterna kommit överens om en höjning om 1,95 procent. Vad gäller hyresnivåer efter ombyggnad har parterna däremot inte lyckats nå en överenskommelse.

De årliga hyresförhandlingarna avslutades under december och resulterade i en höjning om 1,95 procent. Höjningen ska gälla från och med den 1 maj 2020. Signalistens ingångsbud i årets förhandling var 3,5 procent hyreshöjning och Hyresgästföreningens bud var 1,5 procent.

- Resultatet visar återigen att parterna saknar en gemensam syn för hur förhandlingarna ska bedrivas, både på lokal och central nivå. Detsamma gäller för vilka faktorer som ska användas som grund för justering av hyran i de årliga förhandlingarna. Vi behöver snarast en oberoende tvistelösning med tydliga grunder för de årliga förhandlingarna, säger Per Anders Hedkvist, VD för Signalisten.

Hyreshöjning för ombyggnation

Under hösten har även förhandlingar pågått mellan hyresgästföreningen och Signalisten gällande hyresnivåer efter ombyggnation i Bergshamra. Signalistens har yrkat en ombyggnadshyra om 1640 kr/m² och år, normhyra, i nivå 2019. Hyresgästföreningens motbud har varit 1500 kr/ m². Parterna har inte lyckats nå en överenskommelse. Eventuellt återupptas förhandlingarna närmare projektstart, i annat fall går ärendet vidare till hyresnämnden som avgör vad som är rätt bruksvärdeshyra.

- Att förhandlingarna inte nått i mål drabbar våra hyresgäster som inte kan få ett tydligt besked om hyran efter ombyggnad, säger Magnus Nilsson, (m), styrelseordförande i Signalisten. Men förhandlingarna ger ändå ett tydligt besked, Hyresgästföreningen anser att hyran kan höjas med 50% och Signalisten yrkar på 60%. Någonstans däremellan kommer den framtida hyresnivån att ligga. Båda parter föreslår också rabatter.

Förhandling om hyresnivå sker enligt det så kallade bruksvärdessystemet som innebär att likvärdiga lägenheter ska ha lika hyra. De faktorer man tittar på är läge, lägenhetens storlek och planlösning, läge i huset samt fastighetens och lägenhetens standard jämfört med motsvarande lägenheter i främst Solna.

Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och 170 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna.