Uttalande från Sigma AB (publ) styrelses särskilda utskott i anledning av det höjda offentliga kontanterbjudandet från Askero Utveckling AB

Styrelsens särskilda utskott rekommenderar aktieägarna i Sigma att acceptera det höjda kontanterbjudandet från Askero Utveckling AB Bakgrund Askero Utveckling AB ("Askero"), gemensamt indirekt ägt av Dan Olofsson, Sten K Johnson, Martin Gren och Kent Widding-Persson, offentliggjorde den 27 mars 2008 ett offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i Sigma AB (publ) ("Sigma" eller "Bolaget") om 6,90 kronor per aktie (”Erbjudandet”). Priset i Erbjudandet justerades till 6,73 kronor per aktie efter den av årsstämman i Sigma den 23 april 2008 beslutade vinstutdelningen om 0,17 kronor per aktie. Sigmas styrelses särskilda utskott (se vidare nedan) rekommenderade genom pressmeddelande den 5 maj 2008 aktieägarna i Sigma att inte acceptera Erbjudandet på den erbjudna prisnivån. Askero har idag offentliggjort att priset i Erbjudandet höjs till 7,50 kronor per aktie. Acceptfristen för Erbjudandet löper från och med den 25 april 2008 och har förlängts till den 30 maj 2008. Erbjudandet är villkorat bland annat av att det accepteras i sådan utsträckning att Askero blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Sigma. Askero har dock förbehållit sig rätten att frånfalla detta villkor liksom övriga villkor för Erbjudandet. Enligt Askeros offentliggörande idag har aktieägare representerande mer än 50 procent av aktierna i Sigma förklarat att de ser positivt på det höjda Erbjudandet. Styrelsens särskilda utskott Styrelsen för Sigma har inrättat ett särskilt utskott för handläggning av och beslut i frågor rörande Erbjudandet bestående av de oberoende styrelseledamöterna Konstantin Caliacmanis och Sune Nilsson, tillika VD för Sigma (”Utskottet”). Styrelsens ordförande Dan Olofsson samt styrelseledamöterna Johan Glennmo, Göran Larsson och Gunder Lilius deltar inte i handläggningen av eller beslut i frågor rörande Erbjudandet, med anledning av deras direkta eller indirekta kopplingar till Askero samt beträffande Christina Ramberg, med anledning av hennes anställning hos Advokatfirman Vinge som är juridisk rådgivare till Askero avseende Erbjudandet. Överväganden har också gjorts vid tillsättandet av Utskottet och därefter om Sune Nilsson till följd av Erbjudandets utformning, med avseende på uppgiften om att ett antal nyckelpersoner i Bolaget kan komma att erbjudas gå in som ägare i Askero, skulle bedömas kunna inta en jävsliknande ställning i förhållande till Askero. Eftersom några diskussioner eller förhandlingar inte har förts mellan Askero och Sune Nilsson om sådana frågor och då Askeros närmare villkor för ett ägande i Askero till förmån för vissa nyckelpersoner i Sigma i övrigt inte är kända för Utskottet, har någon jävsliknande ställning för Sune Nilsson inte ansetts föreligga. I enlighet med punkten II.14 i OMX Nordiska Börs Stockholms Regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden ("Takeover-reglerna") har Sigmas styrelse att offentliggöra ett yttrande innehållande en redovisning för styrelsens uppfattning om det höjda Erbjudandet. På grund av ovan redovisade intressekonflikter föreligger inte en beslutför styrelse och följaktligen kan inte styrelsen avge ett yttrande i enlighet med Takeover-reglerna. Utskottet har emellertid utvärderat det höjda Erbjudandet och i övrigt handlagt frågor föranledda av Erbjudandet för Sigmas räkning och anser därför att det är i Bolagets aktieägares intresse att Utskottet redovisar sin uppfattning om det höjda Erbjudandet. Utskottets uttalande Utskottet redovisade sin uppfattning om Erbjudandet med den ursprungligen erbjudna prisnivån om 6,90 kronor per aktie genom pressmeddelande som offentliggjordes den 5 maj 2008. Beträffande den inverkan genomförandet av Erbjudandet skulle få för Sigma, särskilt avseende sysselsättning samt Askeros strategiska planer för Sigma vidhåller Utskottet den uppfattning som redovisades den 5 maj 2008, baserat på den information som Askero har tillhandahållit i Erbjudandehandlingen, att Erbjudandet rimligen inte skulle resultera i några större förändringar eller få några väsentliga följder för sysselsättningen eller för de platser där Sigma bedriver sin verksamhet såvitt avser Affärsområde IT & Management. Beträffande Sigma Kudos menar Utskottet dock att det saknas underlag för att i berörda hänseenden kunna bedöma följderna för detta bolag. Utskottet har nu för utvärderingen av det höjda Erbjudandet i enlighet med Takeover-reglerna punkten III.3 inhämtat ett utlåtande från Nordea Bank AB (publ), Corporate Finance (”Nordea”), så kallad fairness opinion, vari anges, givet de antaganden och förutsättningar som anges däri och i fotnoten nedan, att, vid det datum som utlåtandet utfärdades, det höjda vederlaget i Erbjudandet för aktierna i Sigma är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Sigma (”Utlåtandet”). (1) Vidare har Utskottet, för att ytterligare underbygga utvärderingen av det höjda Erbjudandet, ombett HQ Bank AB (”HQ Bank”) att granska och objektivt bedöma Utlåtandet. HQ Bank har i sin granskning kommit fram till att metodik, antaganden, prognoser och beräkningar som tillämpats vid Utlåtandet inte markant avviker från vad HQ Bank för egen del skulle ha tillämpat vid avgivande av ett utlåtande. Mot denna bakgrund bedömer HQ Bank att Utlåtandet, om att det höjda priset som erbjuds enligt Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Sigma, är rimligt. Utskottet vill också framhålla att det tillsammans med sina rådgivare har vidtagit åtgärder för att uppmuntra konkurrerande erbjudanden avseende Sigma. Hittills har ingen part dock visat ett seriöst intresse för att lägga ett sådant erbjudande. Mot bakgrund av ovanstående rekommenderar Utskottet aktieägarna i Sigma att acceptera det höjda Erbjudandet. I bilaga till detta pressmeddelande återfinns ovan nämnda utlåtanden från Nordea respektive HQ Bank. Detta uttalande skall i alla avseenden regleras av svensk rätt. Eventuella tvister till följd av detta uttalande skall avgöras uteslutande i svensk domstol. Utskottet anlitar Mannheimer Swartling Advokatbyrå som juridisk rådgivare. För ytterligare information, vänligen kontakta: Konstantin Caliacmanis, styrelseledamot, mobil +30 697 288 6456 Sune Nilsson, styrelseledamot och VD, mobil +46 703 79 15 28 Sigma är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2008, klockan 08.40. 1) Utlåtandet har tillhandahållits Utskottet endast som information till och som underlag för Utskottet inför dess bedömning av det höjda Erbjudandet. Utlåtandet utgör inte en rekommendation till aktieägarna i Bolaget huruvida aktieägare skall acceptera Erbjudandet, är inte utgivet på uppdrag av, och ska inte heller medföra några rättigheter eller liknande till någon innehavare av värdepapper i Bolaget eller i Askero, eller till någon annan person än Utskottet och får inte heller användas för något annat ändamål. Utlåtandet får inte användas eller förlitas på av någon annan än Utskottet och får inte heller publiceras, refereras till eller kommuniceras (helt eller delvis) av Utskottet eller någon annan person till någon tredje person för något som helst ändamål utan föregående skriftligt medgivande från Nordea. Nordea biträder endast Utskottet avseende Erbjudandet och således ingen annan person. Nordea betraktar inte någon annan person (inklusive, utan begränsningar, någon person som är ledamot eller anställd i Bolaget, eller innehavare av värdepapper i Bolaget) som sin uppdragsgivare med avseende på Erbjudandet och ansvarar således inte gentemot någon annan person än Utskottet enligt de skyddsregler som gäller för kunder till Nordea eller för att biträda någon annan person med råd avseende Erbjudandet eller andra frågor vartill häri hänvisas. Sigma levererar på en internationell marknad och fokuserar på funktionella åtaganden. I stark konkurrens rankas Sigma kontinuerligt som en av Sveriges ledande IT-konsulter. Sigma är noterat på Stockholmsbörsen och har cirka 1400 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Ungern, Kina, Ukraina och Storbritannien.