Resultat EBITA 11,5 mkr (0,6) - stigande orderingång och vidtagna åtgärder ger effekt

Omsättningen för perioden var 192,3 mkr (193,8). Resultatet (EBITA) för perioden var 11,5 mkr (0,6) motsvarande en marginal på 6,0 % (0,3). Resultatet efter finansiella poster var 2,7 mkr (-10,0) och efter skatt -3,3 (-9,8) mkr vilket motsvarar -0,05 kr per aktie (-1,36). Avskrivningar på goodwill ingår med 7,9 mkr (7,3). Kassaflödet i rörelsen uppgick till 8,2 mkr (-3,0). Orderingången och beläggningsgraden ökar successivt Reviderad prognos 2004: Ett resultat EBITA överstigande 30 mkr. Kommentarer till utvecklingen under första kvartalet 2004 Den positiva trend som inleddes under det sista kvartalet föregående år består och orderingången har under kvartalet ytterligare förbättrats. När i princip samtliga avvecklingskostnader är tagna ger det också effekt på resultatet. Flertalet av koncernens bolag visar ett väsentligt bättre resultat jämfört med samma period föregående år. Kvartalets resultat (EBITA) om 11,5 mkr har belastats av förlust på 2,4 mkr i en mindre verksamhet som avvecklades helt i mitten av mars. Några ytterligare kostnader hänförliga till denna verksamhet tillkommer inte. Normalt är alltid beläggningen något svagare i januari då många kundprojekt avslutas vid årsskiftet. Så skedde även detta år men nya kundprojekt tillkom snabbt. Antalet arbetsdagar var under kvartalet 63 vilket är 1 fler än föregående år vilket också bidragit positivt till resultatet. Utveckling per affärsområde Omsättning Resultat EBITA **) Marginal EBITA % Anställda vid utgången av perioden Business Solutions 72,1 (77,2) 4,6 (0,4) 6,4 (0,6) 231 (270) IT Solutions 85,7 (83,4) 4,6 (0,1) 5,3 (0,1) 281 (348) Information Solutions 36,6 (34,7) 6,0 (4,1) 16,4 (11,8) 154 (150) Övriga verksamheter *) 4,4 (6,3) -3,7 (-4,0) -83,6 (-63,4) 6 (12) Elimineringar -6,6 (-7,8) SUMMA 192,3 (193,8) 11,5 (0,6) 6,0 (0,3) 671 (780) *) Avser moderbolag med -2,5 mkr (-1,8) samt övriga ej rörelsedrivande och avvecklade verksamheter. **) Resultat EBITA avser resultat före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster. I EBITA-resultatet inkluderas avskrivning på övriga immateriella anläggningstillgångar. Business Solutions Verksamhetsområde affärssystem visar en fortsatt god utveckling. Efterfrågan är stabil och projekten är relativt långa. Vi ser också att efterfrågan på uppgraderingar och nya installationer ökar. Verksamhetsområde strategi & kommunikation har en mycket god utveckling i Danmark där bland annat det tidigare aviserade stora projektet för socialministeriet löper på. Nyrekryteringar har skett i verksamheten. I Sverige är kommunikationsverksamheten stabil. Verksamhetssystem till kommuner och landsting har fortsatt en svag efterfrågan. Ett par av de större upphandlingarna som kommuner initierat har försenats med beslut först i början av 2005. Trots de signaler som ges i olika sammanhang om att kommuner och landsting har ett stort behov av att investera i IT-system så är beslutsprocessen lång. Tidigare erhållna order levereras nu och tillsammans med löpande licensintäkter täcker det inte helt kostnadsbilden varför verksamheten redovisar ett mindre underskott. Orderingången förväntas öka under innevarande år så att verksamheten kommer i balans. IT Solutions Det trendbrott som skedde i slutet av förra året med ett positivt resultat i affärsområdet står sig. Marginalen för kvartalet var 5,3 % att jämföra med 0,1 % samma period föregående år. Resultatet belastas av de 2,4 mkr som avser den verksamhet som avslutades i mars månad. Det är främst inom affärsområde IT Solutions som personalneddragningar gjorts, och effekterna av dessa ger nu resultat. Av försäljningen avser en övervägande del ramavtal. Andelen åtagandeprojekt inom ramen för Sigmas erbjudande Functional Sourcing är fortsatt hög. På vissa orter finns behov av nyrekrytering. Information Solutions Resultatet är bättre än föregående år och EBITA-marginalen har ökat från 11,8 till 16,4 %. Under första och andra kvartalet år 2003 belastades verksamheten av uppsägningskostnader som inte återfinns detta år. Beläggningsgraden är bättre och nyrekryteringar har skett under årets första månader. Verksamheten kännetecknas av långa uppdrag, ofta med hela funktionsåtaganden, som ger en stabilitet i verksamheten. Under kvartalet har ett partneravtal tecknats med Stricent avseende försäljning av advantum®. Marknadsutveckling Flera mindre konsultföretag har slagits ut de senaste tre åren. De större noterade konsultföretagen har kraftigt minskat personal och priserna har pressats. Totalt har mer än en tredjedel av antalet konsulter i Sverige försvunnit sedan år 2001. I kombination med en ökad aktivitet hos kundföretagen har marknaden kommit i balans och mognat. Priserna har stabiliserats och många ramavtal har förlängts. Uppdragskaraktären har ändrats de senaste tre åren. Från att ha varit inriktad på nyutveckling av intäktsgenererande aktiviteter, ofta helt nya oprövade tjänster, till att idag fokusera på projekt som effektiviserar kundens interna processer respektive tar till vara redan gjorda investeringar. Beslutstiderna är generellt sett också längre och fler och fler beslut om IT-projekt tas av företagsledningarna. När väl beslut fattas är det normalt kort ledtid till projektstart. Projekten är oftare uppdelade i delprojekt med utvärderingar mellan varje delprojekt. Fokus på effektivitet har medfört att Sigmas resultat har förbättrats. I takt med att kundernas lönsamhet ökar så ökar också intresset att investera i syfte att åstadkomma tillväxt, vilket kommer att gynna Sigma framöver. Omsättning och resultat januari till mars Omsättningen uppgick till 192,3 mkr (193,8). Den totala minskningen mellan åren beror på de verksamheter som avvecklats. Koncernen har 110 personer färre anställda efter första kvartalet jämfört med föregående år. Trots detta är faktureringen endast 1,5 mkr lägre. Samtidigt har fakturering som genereras av underkonsulter ökat från 17 mkr till 28 mkr. Resultat före goodwillavskrivningar (EBITA) uppgick till 11,5 mkr (0,6), motsvarande en marginal på 6,0 % (0,1). EBITA-resultatet har belastats med 2,4 mkr för en verksamhet som avvecklades i mars utan kvarstående kostnader. I resultatet ingår också kostnader för inköp av datorer för utvecklingsarbete och andra inventarier med kortare livslängd än tre år uppgående till 1,8 mkr (1,8). Resultat före finansiella poster uppgår till 3,6 mkr (-6,6) inklusive kostnader för avskrivning av goodwill med -7,9 mkr (-7,3) som inte är kassaflödespåverkande. Finansnettot är förbättrat jämfört med föregående år beroende på en lägre nettoskuld och en lägre räntesats. Nya redovisningsprinciper (IFRS) kommer att införas 2005 vilket innebär för Sigma att planenliga avskrivningar på goodwill upphör, vilket påverkas resultat efter skatt för första kvartalet positivt med ca 8 mkr motsvarande 0,11 kr per aktie. Prognos 2004 Vidtagna åtgärder ger effekt och orderingången ökar. Sigmas tidigare prognos löd: Styrelsens prognos för 2004 är ett väsentligt bättre resultat EBITA än 2003. Ny prognos lyder: Ett resultat EBITA överstigande 30 mkr. Göteborg den 27 april 2004, Sigma AB (publ), (Org. nr 556347-5440) Styrelsen En fullständig rapport kan rekvireras från bolaget eller läs rapporten i sin helhet här (PDF). För ytterligare information kontakta: Sune Nilsson, Chief Executive Officer, Sigma AB (publ), Tel. 031-335 67 15; Mobil: 0703-79 15 28, sune.nilsson@sigma.se Lars Sundqvist, Chief Financial Officer, Sigma AB (publ), Tel. 031-335 67 16; Mobil: 0703-79 22 02, lars.sundqvist@sigma.se En telefonkonferens med presentation av denna rapport hålls 10.00 på 08-505 201 14