Bokslutskommuniké januari - december 2003

Sigma Sveriges bästa IT-konsult 2003 och 2004 Omsättningen för året var 737,3 mkr (1 115,7). Justerat för sålda enheter var motsvarande omsättning föregående år 775,6 mkr. Resultat efter skatt var -62,4 (-120,9) mkr vilket motsvarar -1,36 kr per aktie (-6,39). Av- och nedskrivningar på goodwill ingår med 38,5 mkr (36,8). Resultat (EBITA) för året var -11,4 mkr (0,7). Här ingår kostnader för genomförda besparingsåtgärder med drygt 20 mkr. Kassaflöde i rörelsen uppgick till 4,9 mkr (-2,0). Prognos 2004: Ett väsentligt bättre resultat (EBITA) än 2003. Sigma är utsedda till Sveriges bästa IT-konsult såväl 2003 som 2004 i Veckans affärer. För ett år sedan fick Sigma utmärkelsen Sveriges bästa IT-konsult 2003 baserad på en enkät som Veckans Affärer gjort bland beslutsfattare i Sveriges 250 största företag. Nu har Sigma återigen utsetts till Sveriges bästa IT-konsult. Det är första gången ett företag fått denna utmärkelse två år i rad! Bättre betyg än utmärkelser från beslutsfattare hos kundföretagen går inte att få eftersom flera kvalitetsaspekter ingår i värderingen. Kommentarer till utvecklingen under 2003 Inledningen på året var god. Senare delen av våren minskade efterfrågan successivt och inför sommaren kom mycket få nya förfrågningar. Under sommaren genomfördes ett åtgärdsprogram som omfattade drygt 30 personer. Kostnaden för det har successivt belastat resultatet därefter. Även direkt efter semesterperioden var efterfrågan svag. Först i oktober skedde en återhämtning. Bolagets bedömning är att kundföretagen avvaktade med nya projekt i väntan på EMU-omröstningen för att kunna prioritera rätt bland alternativa projekt. Senare delen av året återhämtade sig marknaden. Under året fattades beslut om avveckling av den svenska verksamheten kring företagsstrategier. I kombination med att Sigma valt att ta kostnader i effektiviseringssyfte har detta resulterat i ett lägre resultat under hösten men med förbättrade möjligheter för 2004. Under det fjärde kvartalet kan främst noteras ett positivt resultat inom IT Solutions med 1,8 mkr och att verksamhetsområdena affärssystem samt kommunikation och strategi visat positivt resultat med 4,1 mkr. En generellt mer positiv trend under det fjärde kvartalet påverkas dock negativt resultatmässigt av engångskostnader och lägre licensförsäljning till offentlig förvaltning varför det samlade resultatet (EBITA) för kvartalet blev endast 0,1 mkr. Utveckling per affärsområde Omsättning Resultat EBITA **) Marginal EBITA % Anställda vid utgången av perioden Business Solutions 297,1 (335,0) 3,6 (18,8) 1,2 (5,6) 244 (277) IT Solutions 322,3 (337,7) -8,9 (9,6) -2,8 (2,8) 297 (346) Information Solutions 124,6 (135,6) 7,8 (15,0) 6,2 (11,1) 143 (151) Övriga verksamheter *) 22,4 (355,7) -13,9 (-42,7) -62,0 (12,0) 7 (27) Elimineringar -29,1 (-48,3) SUMMA 737,3 (1 115,7) -11,4 (0,7) -1,5 (0,1) 691 (802) *) Avser försålda och avvecklade verksamheter och inkluderar moderbolag med -6,8 mkr (-7,4). **) Resultat EBITA avser resultat före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster. I EBITA-resultatet inkluderas avskrivning på övriga immateriella anläggningstillgångar Business Solutions Resultaten inom affärssystem är goda med marginaler i nivån 10 %. Merparten av uppdragen är integration och anpassningar av befintliga system liksom processanalyser kopplade till olika affärssystem. Strategi & kommunikation påverkas av avvecklingskostnader under andra halvåret 2003. Motsvarande verksamhet i Danmark har dock haft en gynnsam utveckling under året. Kommunikation har en något sämre utveckling än föregående år, men med tillfredställande marginaler i rådande marknadsläge. Verksamhetssystem till kommuner och landsting har ett väsentligt sämre resultat jämfört med föregående år på grund av uppskjutna investeringar i licenser i de offentliga förvaltningarna. Det normalt starka sista kvartalet på året med många installationer har i princip uteblivit helt. Framtiden ser ljusare ut för verksamhetsområdet med tecknade, men ännu ej levererade licensavtal, och det stora latenta investeringsbehov som främst vårdsektorn står inför enligt flera samstämmiga analyser. I verksamhetsområdets resultat ingår avvecklingskostnader och andra engångskostnader med drygt 9 mkr. I slutet av året erhöll Sigma Kommun & Landsting en genombrottsorder kring ett nytt journal- och dokumentationssystem för Region Skåne. Installation påbörjas under våren 2004. IT Solutions Efter en ojämn efterfrågan under det andra och tredje kvartalet återhämtade sig marknaden under den senare delen av året. Samtidigt minskade kostnadsmassan väsentligt och verksamheten redovisade ett överskott på närmare 2 mkr under det sista kvartalet. Flera viktiga ramavtal har tecknats och förlängts inför 2004. Omstruktureringar har genomförts i affärsområdet under 2003 och antalet anställda är 49 färre än motsvarande period föregående år. Av årets resultat på -8,9 mkr avser kostnader för omstrukturering närmare 11 mkr. Information Solutions Liksom tidigare redovisar detta affärsområde den högsta marginalen. Även under den lågkonjunktur som har rått har marginalen aldrig understigit 6 %. Verksamheten kännetecknas av långa uppdrag, ofta med hela funktionsåtaganden som ger en stabilitet i verksamheten. Utveckling av advantum® fortsätter och under 2003 har flera nya kontrakt tecknats. Möjligheterna för en god utveckling såväl inom Sverige som utomlands för produkten upplevs som mycket goda, inte minst inom Life Science segmentet. Utbildningsverksamheten förändrades under 2002 och positiva effekter av detta har visat sig under året även om verksamheten inte har nått upp till förväntad avkastning. Marknadsutveckling Marknaden präglas av både återhållsamhet och mognad. Många kunder väljer att utnyttja redan gjorda investeringar och effektivisera IT-verksamheten. Därmed ökar också efterfrågan på integrationslösningar och förbättringar i befintliga affärssystem. En avgörande faktor för att få uppdrag är möjligheten att erbjuda alternativa lösningar som skapar ett mervärde för kunden. I det rådande marknadsläget gynnas också de leverantörer som har långa relationer med kunden och som är väl insatta i kundens verksamhet, vilket minskar såväl starttiden som totalkostnaden för projektet. Kunderna väljer färre men större leverantörer i långa relationer. Sigma har under året knutit fler nya stora kunder till sig. Liksom många andra IT-företag har Sigma märkt av konkurrens från lågprisområden som Indien och Baltikum när det gäller mer traditionella IT-tjänster. Den prispress som präglat IT-marknaden börjar stabiliseras och priserna förväntas ligga kvar på samma nivå under 2004. Sigmas huvudmarknad är Norden. Inför 2004 förväntas den nordiska marknaden öka. Externa analyser spår en tillväxt inom datorer, servrar, programvaror, telekomutrustning och IT-konsulttjänster på drygt 5 % i Sverige och Norge, något lägre för Finland och Danmark. Den största marknaden förväntas finnas bland små och medelstora företag. Även andra undersökningar spår ökade IT-investeringar. Bland de investeringar som förväntas öka är system för kundvård, integration och logistik. Sigma utgår dock från oförändrad marknad under det närmaste året och baserar verksamheten år 2004 på oförändrad volym. Omsättning och resultat januari till december Omsättningen uppgick till 737,3 mkr (1 115,7). Omsättningen föregående år omfattade affärsområde Network & Wireless Solutions till och med det tredje kvartalet. Justerat för sålda enheter var motsvarande omsättning föregående år 776,6 mkr. De sålda verksamheternas omsättning omfattade till stor del hårdvara med hög omsättning men lägre marginal. Resultat före goodwillavskrivningar (EBITA) uppgick till -11,4 mkr (0,7) vilket var i nivå med den prognos som lämnades i senaste delårsrapporten. EBITA-resultatet har belastats för kostnader för personalminskningar med drygt 20 mkr. Några kvarstående kostnader för uppsägningar finns inte till 2004. I resultatet ingår också kostnader för inköp av datorer för utvecklingsarbete och andra inventarier med kortare livslängd än tre år uppgående till 7,1 mkr (8,8). Resultat före finansiella poster uppgår till -53,1 mkr (-114,2) inklusive kostnader för avskrivning och nedskrivning av goodwill med -38,5 mkr (-36,8) som inte är kassaflödespåverkande. Jämförelsestörande poster redovisas med -11,6 mkr (-83,9) och avser goodwillnedskrivning tillhörande den svenska strategiverksamheten med -8,3 samt 4,3 mkr hänförliga till avveckling av strategiverksamheten och likvidation av bolag och upplösning av garantireserv från tidigare bolagsförsäljningar med 1 mkr. EBITA-resultatet under det fjärde kvartalet uppgick till 0,1 mkr (11,1). I resultatet för kvartalet ingår kostnader för uppsägningar av personal med 4,7 mkr (0). Prognos 2004 Genom de åtgärder som vidtagits under 2003 med gjorda kostnadsreservationer minskas kostnadsmassan betydligt till 2004 vilket innebär att även med oförändrade marknadsvillkor sker en väsentlig resultatförbättring till kommande år. Styrelsens bedömning är också att den under de senaste tre åren nedåtgående trenderna på priser och efterfrågan har brutits. Styrelsens prognos för 2004 är ett väsentligt bättre resultat EBITA än 2003. Utdelningspolitik Styrelsens utdelningspolitik är att ca 30 % av årets resultat efter skatt skall utdelas till aktieägarna. För räkenskapsåret 2003 föreslår Styrelsen att ingen utdelning lämnas. Ordinarie bolagsstämma Sigma håller ordinarie bolagsstämma tisdagen den 27 april, 17.00 i Malmö Börshus, Malmö. Kallelse kommer att återfinnas i årsredovisningen, på bolagets hemsida samt annonseras i Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet och Post & Inrikes Tidningar i slutet av mars. Årsredovisning sänds i slutet av mars till de aktieägare som anmält detta till bolaget i utsänd förfrågan och kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.sigma.se. Göteborg den 13 februari 2004 Sigma AB (publ) (Org. nr 556347-5440) Styrelsen Rapporten kan rekvireras från bolaget eller läs rapporten i sin helhet här. För ytterligare information kontakta: Sune Nilsson, VD, Sigma AB (publ), Tel. 031-335 67 15, mobil 0703-79 15 28, e-post: sune.nilsson@sigma.se eller Lars Sundqvist, Ekonomichef, Sigma AB (publ), Tel. 031-335 67 16, mobil 0703-79 22 02, e-post: lars.sundqvist@sigma.se En telefonkonferens med presentation av denna rapport hålls 10.00 på 08-505 201 14 med bilder på http://events.genesysrichmedia.com/sigma/2004/02/13 2004-02-13 09:01