Sigma IT är med i juryn för Kids Hack the Crisis, ett hackathon och innovations-maraton där barn och unga löser utmaningarna med Covid-19.

Sigma IT är med i juryn för Kids Hack the Crisis

Under 48 intensiva timmar, med start 23 oktober, engagerades fler än 1200 barn i världen i den globala utmaningen Kids Hack the Crisis.

Kids Hack the Crisis anordnas av UNICEF Sverige och Svenska Institutet, SI. Det är ett unikt hackathon och innovations-maraton för barn, med syfte att samarbeta kring de utmaningar som uppstått p.g.a. Covid-19. Barn upp till 18 år deltar i hackathonet och arbetar i team för att ta fram en lösning som sedan presenteras för en jury.

Sigma IT deltar i juryn som utvärderar de olika bidragen, och är djupt imponerat av de kreativa och professionella förslag som barnen presenterar.

– Det är hedrande att få vara en del av Kids Hack the Crisis. Det är ett väldigt viktigt initiativ som vi med stolthet är med och stödjer. Barnen är vår framtid och de påverkas av Covid-19 i allra högsta grad, men trots det tenderar vi att bortse från detta. 1 miljard barn riskerar att komma efter i sin skolgång när skolorna stänger p.g.a. Covid-19. Det kan vi inte bortse från. Dessutom är det ofta redan utsatta barn som blir mer utsatta, säger Beatrice Silow Kommunikations- och kulturchef på Sigma IT.

I hackathonet har barnen fått presentera sina lösningar på utmaningar som:

1. The right to education. How can we, in the Covid-19 era make sure all children can continue to learn and get the quality education they have the right to?
  2. The right to health. How can we facilitate and support children’s well-being? Many are struggling with poor physical and mental health in this difficult situation. How can we help? How can we reimagine a society where all children not only survive, but thrive and reach their full potential?
  3. End poverty. How can we assure children’s right to a fair standard of living and access to essential services when parents are financially and socially vulnerable?
  4. End violence. How can we protect children from physical and psychological violence in the home, school, community and over the Internet?
  5. The right to participation. How can we help increase children’s influence and participation in decisions affecting their lives?

Beatrice Silow avslutar:

– Som jurydeltagare är jag väldigt imponerad av hur kreativa, medvetna och professionella barnen är! Det är svårt att göra ett urval, eftersom alla lösningar jag sett är riktigt bra. Det bästa hade varit om alla förslagen kunde vinna och få möjlighet att förverkligas. Den energin och glädje som barnen och ungdomarna visar är fantastisk, och det finns en stor vilja att göra skillnad och bidra till en bättre morgondag.

För mer information:

Beatrice Silow