Stefan Carlsson kliver upp som vice VD

Stefan Carlsson kliver upp som vice VD

SIA Glass, som har en tillväxt på 11 procent hittills i år, fortsätter på offensiven och ger nu marknadschefen Stefan Carlsson utökat ansvar som vice VD. – Stefans kompetens och utökade ansvar ska bidra till utveckling av SIA Glass med hela perspektivet på marknad, försäljning, kunder och lönsamhet, säger Per Stenström som är styrelseordförande i SIA Glass.

Bakgrund i livsmedelsbranschen

Stefan Carlsson har lång erfarenhet på ledande poster inom livsmedelsbranschen, bland annat som VD för Parrots inom Orkla Foods Sverige samt som VD för Fiskexporten i Varberg. I april 2014 tillträdde han som marknadschef för SIA Glass.

– Jag ser mer framåt än jag tittar i backspegeln, men det är såklart kul att se den positiva utvecklingen inom bolaget. Den svenska glassmarknaden har vuxit men SIA Glass har vuxit mer, säger Stefan Carlsson. Det är en fantastisk chans för mig att få rollen som vice VD, men med fortsatt ansvar som marknadschef.

Fokus på utveckling

SIA Glass har under Stefans tid som marknadschef utvecklat sitt varumärke och intensifierat närvaron ute på marknaden. Förra året sjösattes kampanjen ”När livet leker” som är den största någonsin för SIA Glass, med en rekordstor satsning på bland annat TV-reklam.

– Vi har gjort väldigt mycket annat också, naturligtvis. SIA Glass har en hel organisation som är på tå och utvecklar produkter som efterfrågas. Halländsk gräddglass med stråk av skotsk single malt whisky sålde helt slut vid lanseringen i butikerna, exempelvis. Vi har investerat i en ny produktionsanläggning för att möta efterfrågan. Samtidigt har vi avvecklat säljuppdrag för Almondy för att frigöra tid för vår säljkår. Allt för att ta en större skopa av glassmarknaden. SIA Glass har en offensiv strategisk plan fram till 2020. Målet är att öka produktionen med 50 procent och vår marknadsandel till 25 procent, säger Stefan Carlsson.

Sveriges äldsta familjeföretag

Bertegruppen är Sveriges äldsta familjeföretag och drivs idag av den 14:e generationen av familjen.

I företagsgruppen ingår SIA Glass, Berte Gård och Berte Qvarn som alla har rötterna i den halländska myllan utanför Slöinge. – Vi är stolta över vårt ursprung och förvaltar vårt arv med en lönsam utveckling i alla bolagen, säger Per Stenström som är VD i Bertegruppen.

Rolf Frid kvarstår som VD för SIA Glass och vice VD i Bertegruppen.

För mer information kring pressreleasen:

Per Stenström,

VD Bertegruppen