Årets Sommarglassbåt är här -	SIA Glass succésatsning seglar vidare

Årets Sommarglassbåt är här - SIA Glass succésatsning seglar vidare

2023 års Sommarglassbåt är här – med solig smak av fläder och jordgubb.
Vi började med Årets Sommarglassbåt förra året och sålde ut den limiterade upplagan på nolltid, säger SIA Glass marknadschef Dan Bengtsson. Årets Sommarglassbåt kommer att segla ur frysdiskarna minst lika snabbt!

Svenska Folket älskar den klassiska Glassbåten från SIA Glass i Slöinge – och har så gjort sen 1961.
Receptet är klassiskt:
Gör krämig vaniljglass på svensk färsk grädde. Addera jordgubbssylt. Toppa med ett smakfullt kakaoöverdrag. Häll hela härligheten i ett båtformat rån.

Det går hem i stugorna. Minst sagt. 2022 såldes hela 18 miljoner glassbåtar – vilket var en historisk rekordsiffra - och introduktionen av Årets Sommarglassbåt var ett sätt att variera ett vinnande året-runt-recept med hjälp av typiska säsongssmaker.

– I år satsar vi på Fläder & Jordgubb, säger Dan Bengtsson. Det handlar om frisk flädersorbet i kombination med en krämig jordgubbsgräddglass i rånet, fläder-
och jordgubbsrippel i mitten och med en rosa och mjukt bärig choklad på toppen. Galet gott och somrigt, precis som en sommarglass ska vara.

Den begränsade upplagan av Årets Sommarglassbåt släpps i butik vecka 17 och säljs i 6-pack och som stycksak i glassbarer och kiosker.

– Det gäller att passa på, säger Dan Bengtsson. Vi räknar som vanligt med en rykande åtgång. Men å andra sidan finns ju alltid den vanliga glassbåten om Fläder & Jordgubb tagit slut!

"Glassmästarens ord"
    Med smak av den blomstertid nu kommer.
    Smaken till 2023 års Sommarglassbåt har vi tagit fram med inspiration från den svenska blomstertiden- och alla känslor som kommer med den. En längtansfull smak av frisk flädersorbet i ett sött och virvlande möte med krämig jordgubbsgräddglass, krönt med den rosa chokladens mjuka bärighet. En smak av försommarens förväntan och bekymmerslöshet, av sommarvisor och yvig grönska. En smak av sommarromans, likt en blomstertid som kommer.

Alltid färsk grädde från halländska gårdar, bl a vår egen Berte Gård. All vår glass produceras i Sverige med råvaror av högsta kvalitet, vi använder företrädesvis närproducerade svenska råvaror, såsom färsk grädde, mjölk och bär. Alla våra glassar är helt fria från palmolja.

Dan Bengtsson

Marknad- och Innovationschef 0346-71 51 65