​Shifo bästa sociala entreprenörer enligt Ashoka.

Medstiftare Nargis Rahimi och Shifo Foundation har vunnit tävlingen Join Our Core som är arrangerad av organisationen Ashoka och Ben & Jerry’s. Shifo som består av ett team  med bakgrund från Karolinska Institutet, KTH och Karolinska Universitetssjukhuset har skapat MyChild System som de nu prisas för.

Totalt 11 vinnare korades i finalen som gick av stapeln i London i torsdags kväll. Ben & Jerry's “Join Our Core” arrangeras tillsammans med organisationen Ashoka för att utse de mest lovande sociala entreprenörerna och ge dem en chans att göra mer nytta. Nargis Rahimi från Shifo Foundation är den svenska vinnaren och prisas för arbetet med att förbättra barnavård med hjälp av systemet MyChild.

MyChild System är ett patientjournal system för barnavård och är speciellt utvecklat för länder med knappa resurser. Om systemet säger Nargis Rahimi: “MyChild System ser till att barn registreras, får livsviktigt vaccin och följs upp tills de fått alla vaccinationer de skall ha. Problemet i de länderna vi arbetar i är att många barn inte registreras, då finns det ingen möjlighet att säkerställa att barnen har fått den preventivvård de har rätt till. Ett fullt vaccinerat barn har större chans att växa upp starkt och hälsosamt, skaffa sig en utbildning och delta i utvecklingen av sitt land.”

Nargis Rahimi är uppvuxen i en läkarfamilj i Tadzjikistan och är utbildad inom ekonomi och folkhälsovetenskap: “Jag har sett hur viktigt det är med ett fungerande sjukvårdssystem. Sverige ligger i framkanten när det gäller att utveckla vården med hjälp av IT. Vi har tillgång till de bästa experterna inom IT och hälsovård, men lösningarna grundar sig alltid på lokala förhållanden och behov.”

Shifo arbetar nära distriktsvårdsmyndigheten i distriktet Mukono, i Uganda, där de tillsammans har infört MyChild System på 16 vårdcentraler. "Nu fortsätter arbetet med att identifiera luckor i preventivvårdskedjan, utveckla lämpliga förbättringsåtgärder och följa upp dess effekt. Samtidigt planerar vi att skala upp till ytterligare 200 vårdcentraler i samma region. Svenska Postkodlotteriet är först ut och stödjer införandet på 30 vårdcentraler i det närliggande distriktet Wakiso.”

Vinnarna i Join Our Core får 10,000 euro var och mentorskap från organisationen Ashoka, världens ledande nätverk för sociala entreprenörer, samt sitt varumärke exponerat på en Ben & Jerry’s glass under kommande år. Shifo Foundation är en ung organisation: “För oss är detta en fantastisk möjlighet att nå ut med vårt arbete och få stöd i utvecklingen av vår organisation så att vi kan förbättra barns hälsa i stor skala. Vi har utvecklat en rad verktyg och är övertygade om att vi kan göra stor nytta. Samtidigt står vi inför stora utmaningar och söker partners och finansiärer för att snabbt kunna skala upp för en global effekt.” säger Nargis Rahimi.

Om Join Our Core

Tävlingen Join Our Core är inspirerad av Ben & Jerry’s dröm – att hitta unga företagare och samhällsförändrare som delar Ben & Jerry’s filosofi om att människor är minst lika viktiga som resultatet. Under 2014 utökades deltagandet från nio till elva länder - Frankrike, Japan, Singapore, Storbritannien, Irland, Danmark, Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna.

• Social issues, General

• social entreprenör
  • mychild
  • nargis rahimi
  • ashoka
  • ben&jerry's
  • awards

Om Shifo

Shifo är en svensk ideell insamlingsstiftelse som arbetar med att stärka barnavården i regioner med knappa resurser. Shifo vill bidra till att förbättra global hälsa och minska barnadödlighet. Fokus ligger i dag på införande av MyChild System för att stärka preventivvårdsprocessen och öka antalet fullt vaccinerade barn.

Shifo bildades 2013 av en grupp från bl.a. Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). 100% av donationerna på www.shifo.org går till operativa projekt och varje givare får återrapportering med 100% insyn, samt möjlighet att följa effekten av projektet över tid. See rapport från införandet i distriktet Mukono i Uganda.

Nargis Rahimi

Press contact Partnerships and Communications Director