Team Sportias VD kliver av sitt uppdrag.

Team Sportias VD kliver av sitt uppdrag.

Efter att framgångsrikt ha lyckats omvandla Team Sportia från en närmast konkursmässig  verksamhet till en väl fungerande kedja på stark frammarsch, väljer VD Anders Edvardsson att lämna sitt uppdrag den 18 december. Tillförordnad VD för Team Sportia blir nuvarande vice VD Richard Westerlund.

När Anders Edvardsson tillträdde sin post 2013 var uppdraget tydligt – att omvandla ett närmast konkursfärdigt Team Sportia till en väl fungerande verksamhet. Under Edvardssons ledning har Sveriges tredje största sportkedja på kort tid utvecklats till ett ekonomiskt starkt bolag på kraftig frammarsch, en anmärkningsvärd bedrift, men också en insats som krävt mycket tid borta från familjen.

– Anders har veckopendlat under en lång period och jag har full förståelse för att det till slut inte gick att få ihop. Jag tackar Anders för ett mycket bra jobb under extremt svåra förhållanden och hoppas verkligen att vi kommer att träffas efter den här pausen, säger Sam Nieminen, styrelseordförande i Team Sportia och koncernchef för kedjans majoritetsägare SGN Group.

Att Anders Edvardsson väljer att kliva av just nu, i ett läge då Team Sportia går starkare än någonsin, förklarar han dels med att pendlingssituationen blivit ohållbar, men också med att han nu fullgjort sitt huvudsakliga uppdrag och med stolthet kan lämna över stafettpinnen till en kommande ersättare.

– Det är säkert många som tycker att det är konstigt att jag slutar i ett läge när det går så bra för oss. Men när jag nu har tagit det här beslutet kan jag knappast tänka mig ett bättre tillfälle. När jag tillträdde 2013 gjorde jag det med ett tydligt uppdrag, att reda upp det närmast hopplösa ekonomiska läge som rådde då. Den uppgiften har vi lyckats fantastiskt med, vilket jag är både glad och otroligt stolt över. Nu går Team Sportia in i en ny fas, med stabil ekonomi och ett väldigt positivt momentum, så det känns lite grann som mitt uppdrag är slutfört, säger Anders Edvardsson

Beslutet att sluta som VD för Team Sportia tog Anders Edvardsson redan i somras. I samråd med Sam Nieminen har man dock valt att avvakta med offentliggörandet i väntan på att SGN Group skulle gå i mål med förhandlingarna om att köpa 50 % i branschkollegan Sportringen. Detta för att inte störa förhandlingarna.

– Anders har agerat mycket professionellt i det här avseendet och jag är tacksam för att vi har kunnat hålla på det här så pass länge. Nu är affären med Sportringen i hamn, vilket vi är väldigt glada för, så nu är det hög tid att organisationen får ta del av Anders beslut, säger Sam Nieminen.

Anders Edvardsson fortsätter som VD för Team Sportia fram till den 18 december då vice VD Richard Westerlund tar över som tillförordnad. Arbetet med att hitta en permanent ersättare har redan inletts.

För mer information, vänligen kontakta:

Sam Nieminen, Styrelseordförande Team Sportia
E-post: sam.nieminen@sgn.fi
Telefon: +358 40 5527040

Anders Edvardsson, VD Team Sportia
E-post: anders.edvardsson@teamsportia.se

Team Sportia är en kedja bestående av ett hundratal lokala sporthandlare som tillsammans omsätter drygt 2 miljarder exkl. moms. Gemensamt för våra butiker är att de ägs och drivs av hängivna eldsjälar som själva är aktiva och vet det mesta om det lokala föreningslivet. Och som alla har ett genuint intresse för sportartiklar och gärna delar med sig av sina detaljkunskaper inom idrotter som fotboll, cykling, simning, löpning och längdskidåkning. Genom olika samarbeten stödjer vi ca 1 500 idrottsklubbar och föreningar runt om i landet och sedan 2010 är vi stolt sponsor av En Svensk Klassiker.