Team Sportia huvudsponsor till Västkusten Runt och Hisingen Runt!

Team Sportia huvudsponsor till Västkusten Runt och Hisingen Runt!

Team Sportia har tecknat ett flerårigt avtal som huvudsponsor till cykelloppen Västkusten Runt och Hisingen Runt i Göteborg.

- Samarbetet är ytterligare en del i att stärka vår position som störst på cykel och motionslopp i Sverige. Det är också en signal att Västsverige är en viktig cykelmarknad som vi ämnar dominera även i framtiden, säger Team Sportias sponsoransvarige, Jonas Hellentin.

Västkusten Runt är ett nytt lopp från 2014 som går dagen före Hisingen Runt på distanserna 125 km och 275 km. Start och målgång sker framför GöteborgsOperan och banan går norrut mot Kungälv och Stenungsund. 275 km-banan går över Tjörnbron via Tjörn och Orust upp till södra Dalsland och söderut igen via Trollhättan och längs Göta Älv. Loppen arrangeras alltid sista helgen i maj, i år den 30-31 maj. I fjol hade loppen nästan 3 000 anmälda cyklister vilket gör att helgen är Västsveriges största cykelhelg.

Hisingen Runt startades 1977 av Hisingens Cykelklubb och ingår också sedan 2012 i Göteborgsklassikern, tillsammans med Göteborg Simmet och Finalloppet. Distansen är 50 km och med start och mål mitt i centrala Göteborg framför GöteborgsOperan och loppet är betydligt mer motionärsbetonat.

- Loppen har stor potential att växa eftersom cyklingen som motionsform växer snabbt samt att evenemangsstaden Göteborg bjuder på många upplevelsemöjligheter utöver själva cykelloppen, säger Jonas Birgersson, tävlingsansvarig för de båda loppen.

Sedan 2006 har Team Sportia varit stolt officiell butik på Vätternrundan och under 2014 tecknade Team Sportia avtal med nya UCI klassade loppet Velothon Majors i Stockholm. Dessutom är Team Sportia huvudpartner till En Svensk Klassiker där Vätternrundan, Vansbrosimningen, Lidingöloppet, Engelbrektsloppet och Vasaloppet ingår.

- Vi jobbar starkt med att befästa vår position mot den engagerade motionsloppsutövaren som idag springer, cyklar, åker skidor och simmar på en nivå som får anses som mycket seriös. Med vår lokala spridning i landet och vår nischade Klassikerbutik på nätet, teamsportiaonline.se, finns vi idag där utövarna finns med rätt sortiment, kunskap och service, säger Team Sportias sponsringsansvarige, Jonas Hellentin.

På plats i Göteborg kommer Team Sportia bygga en stor cykelbutik där cyklisten kan hitta allt för lopp och träning. Team Sportia har 10 års erfarenhet av att bygga upp tävlingsbutiker för stora cykelarrangemang och är därmed unika i branschen. Något som också varit en stor anledning till att samarbetet med Västkusten Runt/Hisingen Runt blev till.

- I dagsläget är vi marknadsledande på eventbutiker i storformat. Vi har en stor organisation med kompetent bemanning på plats, stort butikstält, cykelservice och erfarenhet från över tio års närvaro på de stora motionsloppen. Vi vet vad cyklisten behöver och det kommer innebära en stor trygghet för såväl deltagare som organisation för att tävlingen ska flyta på bra och uppfattas som ett professionellt arrangemang, säger Peter Arvidsson, butikschef för Team Sportias butik på Västkusten Runt/Hisingen Runt i Göteborg

Jonas Hellentin
Ansvarig sponsor och event, Team Sportia AB
E-post: jonas.hellentin@teamsportia.se

Jonas Birgersson
Tävlingsansvarig, Hisingens CK
E-post: info@vastkustenrunt.se

Team Sportia är en av Sveriges ledande sportkedjor med 100 butiker och över 2 miljarder exkl. moms i omsättning. Kedjan har fördubblat omsättningen sedan starten 1989. Genom att fokusera på kategorierna Träning, Fotboll, Löpning, Aktiv fritid, Cykel och Längd vill vi inspirera de som gillar sport och ett aktivt liv. Team Sportia är hela Sveriges sportkedja. Team Sportia-butikerna ägs och drivs av lokala entreprenörer.