Team Sportia anställer ny Affärsområdeschef Cykel

Med en framgångsrik rekonstruktionsprocess bakom sig, fokuserar Team Sportia AB nu på att omgående stärka upp organisationen genom att tillsätta en ny Affärsområdeschef för Cykel. Patrik Bengtsson (43 år) rekryterades till Team Sportia från en liknande tjänst på Biltema Nordic Services AB och börjar sin nya tjänst direkt efter årsskiftet.

Ett flertal strategiska förändringar i syfte att effektivisera och stärka den centrala organisationen har den senaste tiden genomförts i bolaget. Först ut är tillsättningen av en ny Affärsområdeschef Cykel, ett produktområde med stor betydelse för Team Sportias position och framtida utveckling.

- Team Sportias framtid är beroende av att vi omedelbart tillsätter rätt resurser, med rätt drivkraft, bakgrund och kompetens för att komplettera det duktiga gäng som idag arbetar med stöd till butiker, kedjans dagliga drift och utveckling. Med rekryteringen av Patrik och hans erfarenhet säkrar en viktig strategisk och operativ kompetens inom vår satsning på Cykel, säger Anders Edvardsson, tillförordnad VD, Team Sportia.

Patrik Bengtsson har de senaste åren verkat som Affärsområdeschef Fritid och som Produktchef Cykel hos Biltema, och där framgångsrikt utvecklat deras cykelsatsning. Tidigare har Patrik även arbetat för Smart Safety (numera Falck Secure AB) och utgör därmed ett känt ansikte för flertalet av kedjans Team Sportia- & BikePartner-butiker. Patrik, som lämnade Biltema vid årsskiftet, kommer omedelbart ta sig an utmaningarna och har redan prioriteringarna klara:

- Det är av stor betydelse för mig att omgående besöka flertalet av våra handlare och leverantörer i syfte att sätta mig in i den rådande situationen, samtidigt som jag får möjlighet att förtydliga Team Sportias strategier, planer och mål. Jag har själv stått på golvet i mina cykelbutiker och ser det som betydelsefullt att alla blir än mer delaktiga i vårt gemensamma arbete att utveckla och stärka verksamheten, säger Patrik Bengtsson i en kommentar.

Patrik började sin nya tjänst vid årsskiftet.

Team Sportia är en rikstäckande och franchisebaserad sportkedja med 124 lokalanpassade butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi omsätter drygt 2,6 mdkr och huvudkontoret ligger i Mölnlycke, Göteborg. Team Sportia-kedjan har ca 900 duktiga medarbetare som sätter kunskap och service främst. Genom våra fokuskategorier Träning, Fotboll, Löpning, Aktiv Fritid, Cykel och Längd, önskar vi att inspirera dem som gillar sport och ett aktivt liv. Team Sportia är hela Sveriges sportbutik!