SGN GROUP KÖPER 50% I SPORTRINGEN

SGN GROUP KÖPER 50% I SPORTRINGEN

Vintern 2014 gick finska SGN Group in som huvudägare i Sveriges tredje största sportkedja Team Sportia. Bara ett år senare ökar man dramatiskt sin närvaro på den svenska marknaden genom att förvärva 50 % av aktierna i Sportringen med närmare 170 anslutna butiker och en beräknad omsättning för 2015 på 1,3 miljarder kronor.

I Finland är SGN Group en av landets ledande aktörer inom sport- och fritidsutrustning genom dotterbolaget SGN Sportia Oy. När den familjeägda koncernen, under fjolåret, förvärvade majoritetsposten i Team Sportia AB bildades en svensk-finsk kedjekonstellation med över 150 butiker och en totalomsättning på över 3 miljarder kronor. Nu utökas konstellation kraftigt genom förvärvet av 50 % i Sveriges snabbast växande sportkedja Sportringen, en affär som i mångt och mycket ritar om kartan i Sportsverige.

– Det ligger i vårt DNA att jobba med privata återförsäljare och vi tror verkligen på kraften i den privata handeln. Genom att kliva in som ägare i Sportringen stärker vi ytterligare möjligheterna för de privatägda sportbutikerna att hävda sig mot de stora centralstyrda konkurrenterna, säger Sam Nieminen, koncernchef för SGN Group.

Sportringen har idag 170 anslutna butiker runt om i Sverige – och sedan 2014 har man gått från en omsättning på 650 miljoner kronor till och en beräknad omsättning för 2015 på 1,3 miljarder. Det gör Sportringen till den snabbast växande sportkedjan i landet och den i särklass största sett till antalet butiker.

I likhet med Team Sportia grundar sig Sportringens erbjudande till konsument på de enskilda handlarnas gedigna kunskaper om sport och sportutrustning i kombination med en stark lokal förankring. Sam Nieminen är dock noga med att påpeka att det i dagsläget inte finns några planer på att slå ihop koncepten till ett:

– Sportringen och Team Sportia har många likheter när det kommer till värden som hög kunskapsnivå, bra service och en styrka inom hårdvara. Samtidigt är uppläggen för handlarna ganska olika, något vi ser som en tillgång. Vi bedömer att det i dagsläget finns ett behov för olika koncept inom den fristående sporthandeln och vill säkerställa att privat ägande förblir ett attraktivt alternativ till centralstyrning även i framtiden, något som gynnar bägge koncepten.

Några organisatoriska förändringar kommer förvärvet inte att resultera i. Den nuvarande ledningen för Sportringen fortsätter att driva verksamheten som vanligt. Styrelsen kommer att bestå av två ledamöter från SGN Group och tre från Sportringen.

– Det blir business as usual, med helt separata management för Sportringen och Team Sportia. Men självklart kommer vi att kunna hitta många positiva synergier på sikt för gruppens tre kedjor, Sportia Finland, Sportringen AB och Team Sportia AB. Vi blir en större spelare, med större inköpsvolymer vilket i sin tur gör att vi kan öka lönsamheten för butikerna, fortsätter Sam Nieminen.

Säljare till aktieposten är Sportringen Holding AB. Köpeskillingen är av sekretesskäl inte offentlig. Att SGN går in som hälftenägare ser Sam Nieminen inte som något anmärkningsvärt.

– Säljarens ambition är att även fortsatt vara drivande och delaktig i Sportringens framtid. En majoritetspost är heller ingen nödvändighet för att uppnå det som är vår huvudsakliga målsättning med den här affären, närmare bestämt att avsevärt förbättra förutsättningarna för den som vill driva privatägd sportbutik i såväl Sverige som Finland framöver, avslutar Nieminen.

Sam Nieminen, koncernchef SGN Group
E-post: sam.nieminen@sgn.fi

Sandro Arcari, styrelseordförande Sportringen AB
E-post: sandro@sportringen.se

SGN Group Oy är ett familjeägt handelsföretag grundat 1933, som är känt för representation av internationellt starka märkesprodukter. En signifikant del av koncernens omsättning kommer från försäljning i Ryssland och Sverige. Till koncernens verksamhet hör produkter inom olika segment som sport och fritid, lantbruk, miljövård, industrikomponenter, bioenergi samt utrustning för preparering av snö för vintersportsaktiviteter. Till SGN koncernen hör företagen Agritek Oy, Kessu Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, Team Sportia Ab, SGN Tekniikka Oy, SSF Spraying Systems Finland Oy, Sumeko Oy och Truebell Finland Oy. Omsättningen för SGN Group Oy är €M 154 per år. Koncernen har 190 anställda med huvudkontor i Finland.

Team Sportia är en kedja bestående av ett hundratal lokala sporthandlare som tillsammans omsätter drygt 2 miljarder exkl. moms. Gemensamt för våra butiker är att de ägs och drivs av hängivna eldsjälar som själva är aktiva och vet det mesta om det lokala föreningslivet. Och som alla har ett genuint intresse för sportartiklar och gärna delar med sig av sina detaljkunskaper inom idrotter som fotboll, cykling, simning, löpning och längdskidåkning. Genom olika samarbeten stödjer vi ca 1 500 idrottsklubbar och föreningar runt om i landet och sedan 2010 är vi stolt sponsor av En Svensk Klassiker.