Foto: Daniel Breece, Bicycling

Säg hej till Team Sportia SKÖVDE - part of Bike Nation

En välsorterad cykelbutik i tredje generationen

Den ser ut som nästan vilken Team Sportia-butik som helst, stor och välsorterad – särskilt i den rejält tilltagna cykelavdelningen. På väggen vid cykelverkstaden sitter också något som signalerar att det finns ett historiskt arv här: en rödgul cykeltröja i retrosnitt med en ”Helges”-logga. Är man inte från trakten säger det kanske inte så mycket, men Helges i Hönsa var en lanthandel som drevs av den nuvarande butikschefen Johanna Götessons farfar. Affären, som alltså även sålde cyklar, togs sedan över av hennes far Pelle Svensson, som kom att satsa ännu mer på just cyklarna. Sedan snart tio år tillbaka ligger den nu vid shoppingområdet Elins Esplanad i Skövde.

– Jag är mer eller mindre uppvuxen i cykelbutiken, som tidigare låg i samma hus som vi bodde i. Själv var jag konståkare och har bland annat en SM-medalj i bagaget. Så idrotten och cykelprylarna har funnits runt mig ända sedan jag föddes, säger butikschefen Johanna Götesson. Förutom en stor sortering med standardcyklar ligger fokus på mountainbikes i instegs- och mellanprisklassen.

Man för även en del landsvägscyklar och har en stor sortering med delar och tillbehör. Verkstaden är dessutom ett certifierat Shimano Service-center. Butiken samarbetar också med de lokala cykelklubbarna, både Skövde CK och Tibro CK. Som en del i det samarbetet kommer David Nilsson från Skövde CK att under våren köra MTB-turer med kunder som vill ha en introduktion till sporten. Är man helt grön som mountainbikecyklist är det ett utmärkt tillfälle att bli bekant med cyklingen här – som kanske är mest känd för de kuperade och relativt tekniska stigarna i området runt Billingen.

I samarbete med våra kompisar på bicycling.se