Bästa Festen får fortsatt stöd om 2,5 miljoner

I går kom beskedet att satsningen Bästa Festen får ett anslag om 2,5 miljoner kronor från Arvsfonden. Det står därmed klart att satsningen som drivs av Sveriges förenade studentkårer (SFS) och IQ kommer fortsätta ytterligare två år. Bästa Festen är en satsning som syftar till att skapa en smartare alkoholkultur i studentlivet.

SFS ordförande Caroline Sundberg välkomnar det positiva beskedet:

- Vi är glada att Arvsfonden har sett hur bra Bästa Festen har gått under sitt första år och vill ge oss fortsatt stöd. Det betyder att de studentkårer och nationer som har påbörjat resan mot en smartare alkoholkultur kan fortsätta med full kraft och att ännu fler kan hoppa på tåget. Tillsammans kan vi fortsätta skapa ett studentliv som är mer alkoholsmart och inkluderande!

Magnus Jägerskog, VD för IQ, gläds också åt stödet:

- Att satsningen Bästa Festen nu beviljats ytterligare stöd från Allmänna Arvsfonden betyder att vi kan jobba vidare mot en alkoholkultur bland studenter där alkohol kan finnas med men inte står i fokus. Jag är övertygad om att arbetet inom ramen för Bästa Festen kommer att göra stor skillnad i synen på alkohol bland studenter.

Följande studentkårer och nationer är med i Bästa Festen: LundaEkonomerna, Kristianstads Nation (Lund), Mälardalens Studentkår, Studentkåren vid Högskolan Väst, Studentkåren Malmö, Studentkåren i Östersund, Teknologkåren vid Lunds Tekniska Högskola, Västmanlands-Dala nation (Uppsala) och Blekinge Studentkår. Inom kort kommer ett antal nya kårer och nationer att antas.

För ytterligare information:
Caroline Sundberg, ordförande SFS, 070-545 70 45, e-post: caroline.sundberg@sfs.se
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se