Svensk FöretagsFörmedling rådgivare åt säljaren när Högtryckstjänst i Syd AB förvärvas av Norva24 i Sverige AB

Pressmeddelande -

Norva24 Sverige AB har den 16 maj 2024 förvärvat 100% av aktierna i Högtryckstjänst i Syd AB och stärker därmed sitt affärsområde relining. Samtidigt hamnar Marcus Ketas välskötta bolag i nya händer vilket tryggar fortsatt tillväxt och nya möjligheter för bolaget och dess personal.

Högtyckstjänst i Syd AB växer med drygt 30% per år och omsätter under 2023 nära 20MSEK med en fin lönsamhet. Bolaget har etablerat sig snabbt på den skånska marknaden och är en mycket uppskattad leverantör av reliningtjänster där kunderna i huvudsak utgörs av fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Bolaget utgår ifrån Arlöv, strax utanför Malmö.

Tidigare ägare Marcus Keta och tillika VD för Högtryckstjänst i Syd AB uttalar sig om processen:

– Högtryckstjänst har vuxit stabilt och snabbt och jag har under en tid funderat på vad nästa steg skulle kunna vara. Under hösten 2023 har jag blivit uppvaktad ganska frekvent och kontaktade därför Claes på Svensk Företagsförmedling för att förstå hur en möjlig försäljning skulle kunna se ut. Eftersom Claes hade ansvarat för några försäljningar i branschen, bland annat av Controtech under hösten 2023, kände jag mig trygg i att det redan fanns en upparbetad dialog med aktuella och relevanta köpare. Budstrukturerna som inkom var många och jag fick ett bra kvitto på att mitt bolag är attraktivt. Valet föll till slut på en industriell aktör med tydlig tillväxtagenda i min region – helheten i upplägget känns bra för mig och mina anställda där vi kan blicka fram mot nästa steg på bolagets resa. Jag är mycket nöjd med hur processen har skötts, allt från information, struktur och förhandling har i min mening hanterats mycket professionellt – dessutom har vi haft kul!

– Marcus är en driven entreprenör som på relativt kort tid har byggt upp ett välfungerande kvalitetsbolag med fortsatt mycket goda förutsättningar för vidare tillväxt i en väldigt aktuell bransch. Många gånger kan man aldrig vara helt säker på att timingen är rätt men då intresset från aktörer är återkommande kan man i alla fall dra som slutsats att de kommersiella förutsättningarna är goda. Att hamna i ett större sammanhang kan dessutom vara ett bra sätt att säkerställa bolagets fortsatta utveckling, och samtidigt öppna upp för nya möjligheter för sig själv och personalen. Den slutsatsen har Marcus kommit till vilket jag anser är ett väldigt moget beslut. Processen har varit genomgående positiv och jag är övertygad om att Norva24 kommer fungera bra som ny ägare, avslutar Claes Hovstadius, partner och transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling.

För mer information:
Claes Hovstadius
Partner & Transaktionsrådgivare
Svensk FöretagsFörmedling

claes.hovstadius@sffab.se

Om Svens FöretagsFörmedling
Svensk FöretagsFörmedling är en aktiv rådgivare vid försäljning och förvärv av företag. Vi har nationell styrka, arbetar i lokala team och har en god och aktuell kunskap om vilka som är aktiva köpare. Vi har egen erfarenhet av att äga företag. Det gör att vi förstår på djupet, både rationellt och emotionellt, hur det är att sälja sitt bolag.