Nu är det dags för mätarbyten i Strängnäs kommun

I september 2018 fattade regeringen beslut om krav på nya funktioner i elmätarna. För att leva upp till lagkravet innebär det att alla elnätsföretag i Sverige behöver byta ut eller uppdatera sina elmätare innan 2025.

SEVAB kommer därför att byta ut alla elmätare samt fjärrvärmemätare i Strängnäs kommun, med start i mitten av februari.

Totalt rör det sig om cirka 3 500 mätare i Strängnäs kommun. I år blir det elmätare som byts ut och under 2021 fortsätter SEVAB med att byta ut fjärrvärmemätare.

- Idag skickar fjärrvärmemätarna in sina mätvärden via samma kommunikationsvägar som de nuvarande elmätarna. Inrapporteringsvägarna för fjärrvärmemätarna förändras på grund av elmätarbytet. Det leder till att vissa fjärrvärmemätare kommer att behöva bytas tidigare än beräknat. Övriga värmemätare byts enligt ordinarie revisionstakt på tio år, säger Fredrik Andersson, servicechef.

Berörda kunder kommer att få mer information i sina brevlådor.

- De kunder som har sina elmätare placerade utomhus, vilket är merparten, behöver inte vara hemma vid bytet. Då lämnar vi information i kundens brevlåda om att vi har varit där. I de fall där mätaren är placerad inomhus behöver kunden förstås vara hemma. Då skickar vi förslag på tid, säger Fredrik Andersson.

SEVAB har anlitat Eltel Networks för att genomföra mätarbytet. För att kunderna ska känna sig trygga är alla montörer utrustade med ID-kort märkta med både Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljös samt Eltels logotyper.

- De kunder som har frågor om mätarbytet är välkomna att kontakta Eltels kundservice på 016-201 60 25. Mer information om de nya mätarna och mätarbytet finns på sevab.com/matarbyte, säger Fredrik Andersson.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Andersson, servicechef, 016-10 62 00.