Det brännbara avfallet har minskat med 40 procent under hösten

Den 1 oktober införde SEVAB nya regler om sortering vid återvinningscentralerna Kvitten och Läggesta.

Förändringarna har gett snabb effekt. På bara några veckor hade det brännbara avfallet minskat med 40 procent, säger Vesa Hiltula, återvinningschef.

Varje vecka vägs det avfall som lämnas in på återvinningscentralerna. En jämförelse mellan en genomsnittlig vecka i september och en vecka i oktober visade att det brännbara avfallet hade minskat med 60 ton för Strängnäs och Eskilstuna sammantaget. Det motsvarar en minskning på 40 procent. De genomförda förändringarna har alltså gett stor effekt.

Tidigare plockanalyser har visat att cirka 70 procent av det som hamnar i "Brännbart" inte ska vara där. Allt material har ett värde, men bara om det blir rätt sorterat.

- Vi på SEVAB har en vision om att allt material som kan återvinnas ska återvinnas. Vårt första mål var att minska det brännbara avfallet på återvinningscentralerna med 30 procent fram till årsskiftet. Det målet är nu uppnått med råge, säger Vesa Hiltula.

Är det skillnad på plast och plast?

Ytterligare analyser ska göras för att se hur flödet av material fördelas i de olika containrarna. Men redan nu märks att den nya containern för plastförpackningar används flitigt, och även de nya behållarna för textilinsamling.

Åvc-personal finns alltid på plats för att hjälpa dem som känner sig osäkra på hur något ska sorteras.

- Sortering av plast kan vara klurigt. I containern för plastförpackningar slänger du endast emballage av plast, både hårda och mjuka. Har plasten förpackat en vara? Då är det en plastförpackning och ska slängas här. Om plasten inte har förpackat en vara, så är det en produkt och ska slängas som ”ej återvinningsbart”. Sådan plast har en annan materialsammansättning och är inte tillverkad för att återvinnas på samma sätt som förpackningar, säger Vesa Hiltula.

Plastprodukter som pulkor, plastleksaker, plastmappar och vhs-band som slängs i containern för plastförpackningar kommer inte att återvinnas. Tvärtom riskerar de att förhindra återvinningen av plastförpackningar, eftersom mottagaren av materialet inte tar emot en alltför felsorterad last. Däremot finns det numera insamling av plastmöbler vid återvinningscentralerna. Det är en typ av plast som är enkel att återvinna.

Så ska vi bli ännu bättre på att sortera – detta har hänt

SEVAB har under hösten gjort vissa insatser och förändringar för att öka sorteringen:

Från 1 oktober är det inte längre möjligt att slänga hela säckar med avfall i containrarna på återvinningscentralerna.

På återvinningscentralerna har containern för Brännbart tagits bort och ersatts med Ej Återvinningsbart. Containrar för Plastförpackningar, Plastmöbler, Textilier och Lastpallar har tillkommit. Tidigare har många slängt återvinningsbart material i brännbart trots att det hade kunnat sorteras ut och återvinnas, exempelvis textilier och plastemballage.

På sevab.com/sortera finns mycket fakta och tips om sortering.

Vesa Hiltula, återvinningschef, 016-10 63 00.