Setterwalls Magnus Rydberg deltar i podcasten ”Rättsfallet Inifrån”

Setterwalls Magnus Rydberg deltar i podcasten ”Rättsfallet Inifrån”

Ska man kunna använda ett bolag utan tillgångar enbart för att driva en skadeståndsprocess? I senaste avsnittet av podden ”Rättsfallet inifrån” intervjuas Setterwalls Magnus Rydberg om ett rättsfall där Setterwalls framgångsrikt företrädde en klient i en process mot en företrädare för ett så kallat processbolag.

Magnus, berätta kort vad målet gällde?

- Målet handlade om en process mot en företrädare för ett så kallat processbolag. En fysisk person hade överlåtit en påstådd personlig skadeståndsfordran mot ett revisionsbolag till ett av personen kontrollerat bolag. Syftet med överlåtelsen var att personen kunde driva processen mot revisionsbolaget utan risk för att behöva stå revisionsbolagets rättegångskostnader vid en eventuell förlust. Efter att käromålet ogillats och processbolaget gick i konkurs väckte revisionsbolaget talan mot personen som överlåtit fordran för att kräva in revisionsbolagets rättegångskostnader. Hovrätten har nu fastslagit att syftet med överlåtelsen var att kringgå rättegångsbalkens bestämmelser om rättegångskostnader och tillerkänner revisionsbolaget ersättning för kostnaderna i den underliggande processen.

Vad ska man ta med sig från detta?

- Det har diskuterats om det personliga ansvaret för ett processbolag är en associationsrättslig princip om ansvarsgenombrott eller något annat. Hovrätten kommer fram till att det inte är en associationsrättslig princip utan en princip om rättsmissbruk. Det spelar alltså inte någon roll om det är ett aktiebolag, en målvakt i form av en fysisk person eller någon annan organisation som processföremålet överlåts till.

Tidigare praxis (se bl.a. NJA 2014 s. 877) har huvudsakligen avsett situationer då man överlåtit processföremålet till ett nybildat bolag. I detta fall hade bolaget bedrivit viss annan verksamhet, dock ej kopplad till skadeståndsprocessen. Hovrätten konstaterade att skadeståndsprocessen var verksamhetsfrämmande och att det inte spelade någon roll att bolaget tidigare hade haft annan verksamhet.

Intervjun tar även upp frågan om det är i strid med god advokatsed om en advokat medverkar till ett processbolagsupplägg.

Vill du lyssna på intervjun? Poddavsnittet hittar du här

Magnus Rydberg

Delägare, advokat +46 76 645 13 13

Relaterat innehåll

Som ett led i arbetet att tackla klimatförändringarna planerade en forskningsgrupp vid Harvard att utforska solar geoengineering, eller solstrålningsmodifiering, med en testflygning vid rymdbasen Esrange i Kiruna.

Setterwalls har hjälpt Harvard University med juridisk rådgivning inför en kontroversiell testflygning vid den svenska rymdbasen Esrange

Setterwalls Advokatbyrå har hjälpt Harvarduniversitetet med juridisk rådgivning inför en kontroversiell testflygning vid den svenska rymdbasen Esrange. Experimentet har blivit föremål för intensiv debatt och har efter hård kritik skjutits på framtiden. – Det känns bra att bidra med ett sakligt perspektiv i en debatt som blivit så laddad, säger Håkan Fohlin, delägare på Setterwalls.

Välkommen till Setterwalls Advokatbyrå AB!

Vi är en av landets ledande advokatbyråer och jobbar med alla områden inom affärsjuridik, med stor samlad erfarenhet inom de flesta branscher. Tillsammans är vi fler än 320 medarbetare som verkar utifrån Stockholm, Göteborg och Malmö.

Våra klienter är stora och medelstora företag, organisationer, institutioner och myndigheter inom alla branscher. Vårt goda renommé bygger på att vi jobbar nära våra klienter med de utmaningar i verksamheten som har stor ekonomisk eller principiell betydelse.

Vi har varit verksamma som oberoende affärsjuridisk byrå sedan 1878 och har idag ett stort nätverk av advokatbyråer över hela världen.

Setterwalls Advokatbyrå AB