Konceptbild på hur solcellsanläggningen ska utformas.

Hotell Frykenstrand investerar i solceller tillsammans med Sesol

Nyligen har Hotell Frykenstrand installerat en bergvärmeanläggning om 13 bergvärmehål om 234 meter styck samt två nya värmepumpar tillsammans med Naturvårdsverket och Klimatklivet.

Nu fortsätter hotellet resan med det klimatsmarta arbetet och blir, förmodligen, Värmlands hållbaraste hotell och konferensanläggning i och med nästa satsning.

Hotell Frykenstrand köper idag 100% förnybar el ifrån sol, vind och vatten och kompletterar det nu genom egen produktion av förnyelsebar sol-el.

- Det känns fantastiskt att vi nu fortsätter vår utveckling inom användande av förnybar energi där satsningen på solceller är en sjävklar del. Det är jätteviktigt för oss att ta ansvar för och driva en hållbar omställning inom bland annat energifrågan där vi redan genom vår utveckling av laddstoplar för elbilar tar steg mot att bli klimatsmartare, Säger VD Patrik Mörkfors.

Under våren kommer hotellet att installera 245 stycken solpaneler på hotellets tak vilket kommer att producera omkring 102 198 kwh per år. Anläggningens solcellsgeneratoreffekt ligger på 132,64 kWp.

Under sommarmånaderna kommer hotellet vara helt självförsörjande på solel under dygnets ljusa timmar. Totalt sätt så motsvarar produktionen en fjärdedel av hotellets förbrukning på årsbasis där man även räknar med dygnets mörka timmar då ingen el produceras.

- Anläggningen kommer stå klar i slutet av mars. Vi har planerat in det perfekt så vi kan ta tillvara vårens och sommarens alla soltimmar redan i år, säger VD Patrik Mörkfors med stor entusiasm.

- Vi blir helt självförsörjande på el och värme under sommarens alla ljusa timmar, vilket är helt otroligt, fortsätter Patrik Mörkfors.

- Vi kommer även installera en skärm i hotellets lobby så att alla gäster kan se i realtid hur mycket el solcellsanläggningen genererar. Det blir som att gästen är med och kan följa denna miljöresa, det ska bli väldigt spännande att se säger Hotellchefen Pontus Boman.

Anläggningen installeras av Sesol som har en lång erfarenhet av projektering och installation av nyckelfärdiga solcellsanläggningar runt om i landet. Sesol har 14 stycken kontor i Sverige varav ett ligger i Karlstad.

Totalt kommer 54 264 kg koldioxidutsläpp per år undvikas enligt energiberäkningarna ifrån Sesol.

- Vi är väldigt glada att vi har fått möjlighet att installera våra solceller på Hotell Frykenstrand. Eftersom hotellet ligger väldigt fint till, direkt intill sjön Fryken med skogen som närmsta granne, kommer vi ta hänsyn till denna vackra natur och miljö när vi placerar ut solcellerna. De som bor över eller konfererar på Hotell Frykenstrand ska känna miljökänsla i dubbel bemärkelse när man besöker hotellet säger Simon Köhnberg som är säljare på Sesol.

- Vi är oerhört stolta över förtroendet vi fått av Hotell Frykenstrand, att fått uppdraget att installera en solcellsanläggning på deras fastighet, säger Kevin Larsson Marknadschef på Sesol.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kevin Larsson, Marknadschef på Sesol
Mail: kevin@sesol.se

Patrik Mörkfors, VD Hotell Frykenstrand
Mail: patrik.morkfors@frykenstrand.se

Kategorier

Sesol är Sveriges ledande helhetsleverantörer av solcellsanläggningar och kontrollerar hela kedjan från förstudie till färdig anläggning för att skapa trygga lösningar för våra kunder. Hos oss arbetar allt ifrån montörer och elektriker till projektledare och säljare - tillsammans är vi idag ca 1000 härliga medarbetare. Vi är en uppskattad partner som levererar anläggningar med högsta kundnöjdhet till både privatpersoner, lantbrukare och företagare. Vill du också bidra till en grönare värld? Välkommen till oss på Sesol - Ett komplett solcellsföretag! Läs mer på Sesol.se

Kevin Larsson

Presskontakt Marknadschef

Sesol - En av Sveriges ledande helhetsleverantörer av solcellsanläggningar

Sesol är en av Sveriges ledande helhetsleverantörer av solcellsanläggningar och kontrollerar hela kedjan från förstudie till färdig anläggning för att skapa trygga lösningar för våra kunder.

Sesol AB

Södra Stigamovägen 3