Gå direkt till innehåll
En av årets Svenska hjältar är läkaren Lars Seligman och Sesol har valt att skänka en solcellsanläggning till sjukhuset Moyamba Government Hospital där Lars bedriver sitt fantastiska arbete med barnen i Sierra Leone.

Sesol skänker solcellsanläggning till årets svenska hjälte Lars Seligman

Lars startade Bombali Health Development, BHD, 2017. Det är en ideell organisation som stödjer sjukhuset Moyamba Government Hospital och hälsoarbetet i ett av världens fattigaste länder, Sierra Leone. Enligt landets lagar ska barn under fem år egentligen få gratis vård av staten men detta fungerar inte i praktiken, därför har organisationen BHD tagit ett ansvar att ge gratis vård till alla barn under nio år.

Barn dör till följd av elbrist

Bristen på elnät i området gör att man inte kan använda en del av sjukhusets livräddande utrustning. Idag måste personalen helt förlita sig på miljöfarliga diesel- och bensingeneratorer av varierande kvalitet för att kunna producera el till utrustningen och dessutom är tillgången på fossila bränslen dålig. En pålitlig och stabil eltillförsel står därför högt på önskelistan och är nödvändig för att fortsätta att rädda liv.

Sesols gåva

Sesol fick höra talas om Lars och Bombali Health Development och imponerades av det fantastiska arbete som utförs av organisationen trots tuffa förhållanden. Med mottot ”barn får inte dö” finner Lars all den kraft och energi som krävs för att fortsätta att bedriva sitt arbete med att rädda livet på barn.

”Efter att ha läst om Lars och Bombali Health Development var det ett enkelt beslut att fatta om att bidra med en solenergianläggning för att rädda barnens liv på sjukhuset” säger Victor Salomonsson, VD och grundare på Sesol, och fortsätter. ”Vi kan inte bidra med medicinsk hjälp men något vi kan göra är lösa problemet med elbristen. För oss var det en självklarhet att ställa upp för Lars med personal och det arbete de bedriver för barnen i Sierra Leone.”

Gåvan innebär att Sesol skräddarsyr en solcellslösning som tillgodoser sjukhusets behov av elektricitet och innehåller både produkter, utbildning samt leverans till Sierra Leone.