SERNEKE köper Zinken Weland

Ännu en viktig milstolpe i arbetet med Karlavagnstornet i Göteborg har uppnåtts. Under torsdagen blev det klart att byggkoncernen SERNEKE köper fastigheten och verksamheten Zinken Weland som ligger i området runt den mark där skyskrapan ska uppföras.

Det är affärsmannen Gösta Welandson och Ola Serneke, initiativtagaren till tornet och VD för SERNEKE Group, som har fört dialogen kring förvärvet och idag skrevs således avtalet på om att SERNEKE Group AB blir ny ägare till fastigheten.

- Det känns skönt att vi äntligen är här. Det är en viktig pusselbit som faller på plats, säger Ola Serneke.
- Det känns riktigt roligt att vi på Weland kan medverka till att SERNEKEs mer än 200 meter höga byggnad kan bli verklighet, säger Gösta Welandsson.

Under hösten överlät kommunala Älvstranden Utveckling AB 13 000 m² mark till SERNEKE för utvecklingen av Karlavagnsplatsen och i slutet på november tog kommunen beslut om att gå vidare med detaljplanen för området. På platsen kommer alltså skyskrapan Karlavagnstornet uppföras och tornet väntas ha byggstart under 2016.

För mer information:
Ola Serneke, VD SERNEKE GROUP
ola@serneke.se

• göteborg
  • karlavagnstornet
  • karlavagnsplatsen
  • serneke

• Skåne

SERNEKE är en bygg- och anläggningskoncern med tillhörande projektutvecklingsdel. Bolaget startades 2002 och är redan en av Sveriges största byggkoncerner.

SERNEKE har bred förankring i Västsverige med huvudkontor i Göteborg samt lokalkontor i Strömstad, Trollhättan, Alingsås, Varberg, Borås, Halmstad, Malmö och Helsingborg. Genom förvärvet av Värmdö Byggentreprenader AB är SERNEKE nu även etablerat i Stockholm.

Uppdragsgivare är i första hand kommuner samt kommunala och statliga bolag. Dessutom har företaget många uppdrag för industri- och handelsföretag, fastighetsbolag och större byggbolag.

Kommunen startar ny detaljplan för Karlavagnstornet

I tisdags tog stadsbyggnadsnämnden i Göteborg beslut om att påbörja arbetet med en ny detaljplan för det område på Lindholmen där Karlavagnstornet ska uppföras. För bara några veckor sedan skrevs kontraktet på marken där tornet ska stå och tisdagens beslut innebär att projektet går enligt plan.

Nordens högsta byggnad ett steg närmare förverkligande

År 2019 väntas den mer än 230 meter höga skyskrapan, Karlavagnstornet, stå fullbordad på sin position på Lindholmen. Idag skrevs kontraktet på de 13 000m² mark där bland annat tornet ska stå. Det är kommunala Älvstranden Utveckling AB som överlåter mark till bygg-och anläggningsföretaget SERNEKE för uppförandet av Nordens högsta byggnad.

Skidmore, Owings & Merrill ritar Nordens högsta hus

Amerikanska arkitektbyrån Skidmore, Owings & Merrill (SOM) är utsedd att rita Nordens högsta hus. Skyskrapan kommer att uppföras på Lindholmen i Göteborg.– Höghusbyggnaden ska stå klar till år 2019 och hela området bestående av totalt ca. 200.000 m2 blandstad, skall stå klart till Göteborgs 400 årsjubileum år 2021, säger Ola Serneke, initiativtagare och VD på Serneke Group AB.

Fem spännande förslag på Sveriges nya Skyskrapa och Nordens högsta byggnad

Här är de fem finalförslagen i arkitekttävlingen för det som ska bli Sveriges nya skyskrapa och Nordens högsta hus. Samtliga finalister har lagt ner ett omfattande arbete i sina förslag. – Oavsett vilket av förslagen som juryn slutligen väljer får Sverige en ny byggnad av hög arkitektonisk klass, som kommer att skapa intresse över hela världen, säger stadsarkitekt Björn Siesjö.

Världsledande arkitekter samlades i Göteborg

Igår samlades för första gången de arkitektteam som har gått vidare till finalen i tävlingen om att få rita Karlavagnstornet, huset som kan bli nordens högsta byggnad. – Vi har länge förespråkat höga byggnader i Sverige och är väldigt glada att vara en del av tävlingen, säger Gert Wingårdh när han presenterar sitt team under startmötet.

Wingårdhs mot fyra internationella i finalen om Sveriges nya skyskrapa

Det är ett mycket starkt internationellt startfält som tagit sig till final i tävlingen för att rita Sveriges nya skyskrapa, som kan bli Nordens högsta hus. Av 56 inskickade bidrag återstår nu bara fem, där enda helsvenska representant är Wingårdhs arkitekter. Varje finalist får 500 000 kronor för sitt förslag, som ska lämnas in anonymt senast den 13 maj 2014.

Första borrningarna gjorda för Sveriges nya skyskrapa

Under tisdagen skedde de första borrningarna i Göteborg för byggnationen av Sveriges nya skyskrapa. Borrningarna gjordes exakt på den plats där tornet ska resas. Syftet med borrningarna var att undersöka de geotekniska förhållandena.

Arkitektkontor från hela världen vill rita Sveriges nya skyskrapa

Hela 58 bidrag har kommit in till arkitekttävlingen om skyskrapan på Lindholmen i Göteborg. Av bidragen kommer 47 stycken från internationella arkitektkontor. – Det är ett fantastiskt startfält, säger Claes Larsson, tävlingsansvarig på Sveriges Arkitekter.

Redan rekordartat intresse för tävlingen om Skyskrapan i Göteborg

Vem blir arkitekten till Nordens högsta hus? Branschorganisationen Sveriges Arkitekter är tävlingsansvarig för arkitekttävlingen som nu utlyses över hela Europa. Intresset är rekordartat. – Ett så här stort intresse har vi nog aldrig haft tidigare redan innan en tävling startat, säger Claes Larsson, tävlingsansvarig på Sveriges Arkitekter.

Serneke gör sista markköpet för Karlavagnsplatsen

Serneke har köpt och tillträtt ytterligare en fastighet på Lindholmen i Göteborg. Förvärvet av 5 360 kvadratmeter befintliga kontorslokaler, innebär att en viktig pusselbit fallit på plats inför byggnationen av Nordens högsta hus, Karlatornet.