Yngsjömörderskans sista resa från söder till norr

Under hösten arrangerar Sensus studieförbund en turné av teaterföreställningen Yngsjömörderskans sista resa med Teater Nostra. Premiär för turnéversionen är den 13 september i Karlshamn. Pjäsen spelades med stor publik- och kritikerframgång på Teater Nostras hemmascen i Yngsjö sommaren 2003 Nu ges föreställningen på mer än 25 platser runt om i landet. Vi flertalet speltillfällen erbjuds publiken att efteråt delta i samtal och bearbetning. Föreställningen lyfter upp svåra frågor om skuld och ansvar, straff och nåd, tro och tvivel. År 1890 avkunnades den sista dödsdomen över en kvinna i Sverige. Hennes namn var Anna Månsdotter men hon är mera känd som Yngsjömörderskan. Hon står anklagad för att ha haft ett incestuöst förhållande med sin son Per och tillsammans med honom mördat sin svärdotter Hanna. Pjäsen berättar om mötet i dödscellen, mellan ”Yngsjömörderskan” Anna Månsdotter och den unge, vackre prästen Malte Hasselqvist. Tiden är kort inför hennes avrättning. De möts i gränslandet mellan liv och död. Malte Hasselqvist har fått i uppdrag att sörja för den dödsdömdas själ och att få henne att bekänna sin skuld och ta emot syndernas förlåtelse genom nattvarden. Malte tror att dödsstraffet är ett uttryck för rättvisa, för Guds kärlek. Vad är skuld? Finns förlåtelsen? Var går gränserna för sexualitet och kärlek? Ont och gott bär olika skepnader, och vem är egentligen vad? Pjäsen ”Yngsjömörderskans sista resa” är skriven av dramatikern Frans van Hal som hämtat sin inspiration bland annat i Göran Bergstrands bok ”En själasörjares dilemma”. Michael Cocke har regisserat föreställningen. Musiken är komponerad av Magnus Jarlbo och framförs av Janne Persson. I rollerna möter vi Katarina Weidhagen, Niklas Riesbeck och vanja Blomkvist. Dagens Nyheter skrev i sin recension om ” …en sommarteater av ovanligt hög kvalité. Niklas Riesbeck och Katarina Weidhagen är dessutom som stöpta för sina roller”. För ytterligare information, turnéplan och pressbilder se www.sensus.se/nostra eller kontakta Kerstin Selén Sensus studieförbund 08-727 17 62 e-post kerstin.selen@sensus.se