Styrka, inspiration och handlingskraft i fokus på Internationella kvinnodagen

Den 8 mars kommer världens största armbrytartävling för kvinnor - World Challenge - att äga rum på Världskulturmuseet i Göteborg. Samma dag firar Internationella kvinnodagen 100 år runt om i världen.

På Världskulturmuseet firas den 8 mars med armbrytning där kvinnor i världsklass deltar. Samtidigt blir det seminarier, samtal och utställningar på temat styrka, inspiration och handlingskraft. Under dagen finns bland annat möjlighet att lära sig mer om feministiska föräldrar, hur kultur kan skapa jämställdhet och om det är självklart att Gud är en man. Resurscentra visar också hur deras arbete gynnar kvinnor och bidrar till ett mer jämställt samhälle.

– Eftersom Sensus arbetar med livsfrågor är det självklart för oss att vara med i arbetet för att öka tjejers möjligheter i samhället. Detta är ett bra tillfälle att stärka kvinnor och samtidigt öka kunskaperna om kvinnors situation i Sverige och utomlands, säger Frida Ohlsson Sandahl, verksamhetsutvecklare på Sensus.

Det är hundra år sedan Internationella kvinnodagen infördes för att belysa att kvinnor och män inte delar tillvaron på lika villkor. Behövs den och kommer den att behövas om 100 år? Denna och många andra frågor tas upp på det avslutande panelsamtalet.

Initiativtagare och drivande projektledare för World Challenge är Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten, sjufaldig världsmästarinnan i armbrytning.

– World Challenge är så mycket mer än bara en armbrytartävling - det är en kamp för jämställdhet och ett uttryck för att ingenting är omöjligt. Detta är världseliten bland kvinnliga armbrytare – en uppvisning i kvinnlig styrka, säger hon.

Läs mer om Internationella kvinnodagen på Världskulturmuseet på www.sensus.se/8mars

För mer information kontakta Kristina Hedlund, enhetschef på Sensus, 0704-62 48 44 eller kristina.hedlund@sensus.se