Sensus studieförbund ny huvudman för MR-fonden

Från och med 1 juli är Sensus studieförbund ny huvudman för Fonden för mänskliga rättigheter; MR-fonden. Tidigare huvudmän var Diakonia, Svenska kyrkan, Raoul Wallenberg institute (RWI) och Röda korset. Övertagandet sker utan förändringar i MR-fondens personalstyrka.

MR-fonden samarbetar med och förmedlar stöd till lokala människorättsorganisationer i Afrika och Latinamerika som spelar en strategisk roll i sina länders demokratiska utveckling. Fonden för mänskliga rättigheter bedriver också arbete i Sverige i syfte att öka kunskapen om mänskliga rättigheter och väcka opinion i frågor som berör rättigheterna. Detta arbete kommer att fortsätta och utvecklas med Sensus som huvudman.

En ny styrelse har utsetts för MR-fonden men på kansliet som idag har fem personer anställda sker i dagsläget inga förändringar.

- Jag är oerhört glad över att Fonden kan fortsätta sitt internationella stöd till det civila samhällets arbete för mänskliga rättigheter. Med Sensus får vi dessutom nya möjligheter att utvecklas inom utbildningsområdet, säger Jesper Hansén tillförordnad generalsekreterare i MR-fonden.

För Sensus studieförbund innebär huvudmannaskapet en möjlighet att utveckla och stärka sitt arbete inom mänskliga rättigheter och hållbar samhällsutveckling.

- Sensus kommer att kunna bidra med mångårig kunskap om folkbildning. Vi är väldigt måna om att MR-fondens verksamhet, som idag fungerar bra, även i fortsättningen skall kunna bedrivas med hög kvalitet, säger Mats Bernerstedt, förbundschef Sensus studieförbund.

För mer information kontakta verksamhetschef Eduardo Villanueva - Contreras, Sensus studieförbund, 070-546 80 50, eduardo.villanueva@sensus.se eller Mats Bernerstedt, förbundschef Sensus studieförbund, 08-727 17 63 (även mobil), mats.bernerstedt@sensus.se.

Läs mer om Sensus studieförbund på www.sensus.se och MR-fonden på www.humanrights.se