Sensus och Fi folkbildar tillsammans

I helgen har Feministiskt initiativ kongress då feministiskt folkbildning kommer att diskuteras. Sensus och Fi samarbetar sedan årsskiftet kring folkbildningsverksamhet. Sensus studieförbund är en idéburen organisation som arbetar med demokrati, bildning och kultur. Vi bedriver folkbildning i hela landet i samarbete med en mängd olika organisationer. - Vi tycker att det är viktigt att människor diskuterar vad feminism är, därför är samarbetet med Feministiskt initiativ spännande, säger Mats Bernerstedt, förbundschef på Sensus. De båda organisationerna diskuterar bland annat en folkbildningskampanj om feminism. - Vi tycker att Sensus är en mycket bra samarbetspartner när det gäller Fi:s folkbildningsverksamhet. Nu har vi möjlighet att organisera utbildningar om feminism och jämställdhet via till exempel studiecirkelverksamhet, säger Sofia Karlsson, talesperson för Feministiskt initiativ. - Vi tror att folkbildningen kan bidra till att öka kunskapen om feminism, det är inte vår uppgift att stå för åsikterna men som folkbildare vill vi vara med och se till att människor tar ställning, säger Mats Bernerstedt. Studieförbundet Sensus har sedan årsskiftet flera nya samarbeten: Kulturens bildningsverksamhet, som består av sex musik- och dansorganisationer, Amnesty och Röda Korsets Ungdomsförbund. Samarbetsavtalet med Kristdemokraternas studieorganisation Framtidsbildarna är också förnyat. För mer information kontakta Mats Bernerstedt, förbundschef Sensus studieförbund 08-727 17 63. Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. [ http://www.sensus.se/ ]www.sensus.se